VDI ir VSAT bendradarbiavimas: patikrinti 85 vairuotojai, rasti 44 pažeidimai

autorius Ričardas

Siekiant užkirsti kelią nelegaliam darbui transporto sektoriuje, Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) Vilniaus teritorinis skyrius kartu su Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Vilniaus ir Varėnos pasienio rinktinės Migracijos skyrių pareigūnais vykdė neplaninę patikros akciją. Priemonės vykdymo metu nustatyta, kad tik kas antras vairuotojas įdarbintas nepažeidžiant įdarbinimo tvarkų.

Pažeidimai – kas antroje sustabdytoje transporto priemonėje 2022 m. gruodžio 10 d. VDI Vilniaus teritorinis skyrius, VSAT Varėnos pasienio rinktinės Migracijos skyrius ir VSAT Vilniaus pasienio rinktinės Migracijos skyrius vykdė bendras krovininio transporto priemonių vairuotojų patikras Šalčininkų, Medininkų ir Lavoriškių pasienio kontrolės punktuose. Patikrinti 85 Lietuvos įmonėms priklausančių transporto priemonių vairuotojai, iš jų 76 – trečiųjų šalių piliečiai. Pažeidimų rezultatai – akivaizdūs: 13 nelegalaus darbo (visi – trečiųjų šalių piliečiai) atvejų; 31 informacijos apie Lietuvoje įdarbintus užsieniečius (LDU) teikimo tvarkos pažeidimas.

Apibendrinant rezultatus konstatuotina, kad tik kas antras vairuotojas įdarbintas nepažeidžiant įdarbinimo tvarkų: patikrinus 85 vairuotojus, rasti 44 pažeidimai, taigi pažeidimai – kas antroje sustabdytoje transporto priemonėje. Akivaizdu, kad įvykdyta prevencinė priemonė dėl bendrų krovininio transporto priemonių vairuotojų patikrų visiškai pasiteisino, tad šias neplanines patikras ketinama vykdyti ir toliau.

Ankstesni panašių patikrų rezultatai – analogiški. Ankstesni panašių patikrų rezultatai – analogiški, pavyzdžiui, 2022 m. balandžio 16 d. VDI Vilniaus skyriaus ir VSAT Varėnos pasienio rinktinės Migracijos skyriaus pareigūnai Šalčininkų pasienio kontrolės poste taip pat bendrai tikrino krovininio transporto priemonių vairuotojus.

Šios patikros metu buvo patikrinta 12 Lietuvos įmonių vairuotojų ir tik 2 iš jų buvo įdarbinti nepažeidžiant įdarbinimo tvarkų. VDI pradėjo tyrimus: 3 atvejai dėl nelegalaus darbo; 8 atvejai dėl informacijos apie Lietuvoje įdirbintus užsieniečius (LDU) nepateikimo; 1 atvejis, kai vairuotojas dirbo nemokamų atostogų metu. Be to, nustatyta, kad dvi įmonės jau yra baustos už nelegalų darbą, tačiau ir vėl įkliuvo pakartotinai.

Reikalavimai darbdaviams arba įmonėms įdarbinant vairuotojus VDI primena, kad Užsieniečių teisinės padėties įstatymo 62 straipsnio 8 dalyje nustatytas imperatyvus reikalavimas: darbdavys arba įmonė, į kurią užsienietis atsiunčiamas laikinai dirbti, informaciją apie įdarbintą arba atsiųstą laikinai dirbti į Lietuvos Respubliką užsienietį teikia Lietuvos Respublikos
valstybinei darbo inspekcijai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir Užimtumo tarnybai per Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos informacinę sistemą Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus, Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus ir Užimtumo tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka.

Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus, Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus ir Užimtumo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2019-09-27 įsakymu Nr. V-401/EV-281/V-395 (aktuali redakcija) „Dėl informacijos apie Lietuvoje dirbančius užsieniečius pateikimo“, patvirtinto Informacijos apie Lietuvoje dirbančius užsieniečius pateikimo tvarkos aprašo (toliau – LDU pateikimo tvarkos aprašas) 7 punkte nustatyta pranešimo tvarka ir terminai: „Darbdavys, įdarbinęs Aprašo 4.1 papunktyje nurodytą užsienietį, privalo užpildyti LDU pranešimą ir pateikti per EDAS ne vėliau kaip likus vienai darbo dienai iki užsieniečio įdarbinimo dienos“.

Kvota darbuotojams užsieniečiams, kurie atvyksta dirbti pagal profesi

Be to, Vilniaus teritorinio skyriaus vedėjas Ramūnas Rakauskas atkreipia dėmesį į Užsieniečių teisinės padėties įstatymo 57 1 straipsnio nuostatas, jog kvota nustatoma užsieniečiams, kurie atvyksta į Lietuvos Respubliką dirbti pagal profesiją, kuri įtraukta į Profesijų, kurių darbuotojų trūksta Lietuvos Respublikoje, sąrašą pagal ekonominės veiklos rūšis, ir jie atleidžiami nuo pareigos įsigyti leidimą dirbti ir dėl jų darbo atitikties Lietuvos darbo rinkos poreikiams Užimtumo tarnyba neturi priimti sprendimo.
Migracijos departamentas skaičiuoja kvotos išnaudojimą ir apie išnaudotą kvotą skelbia viešai. Šiuo atveju vairuotojų kvota išnaudota 2022 m. rugpjūčio 26 d. Išnaudojus kvotą, darbdaviai, norintys įdarbinti darbuotojų (vairuotojų) iš trečiųjų šalių, privalo kreiptis į Užimtumo tarnybą dėl Lietuvos darbo rinkos poreikių įvertinimo.

Darbuotojams užsieniečiams privalu įsigyti leidimą dirbti

Specialistas atkreipia dėmesį, kad, vadovaujantis Užsieniečių teisinės padėties įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 2 punktu, užsienietis, kuris ketina dirbti Lietuvos Respublikoje ir kuris pagal šio Įstatymo 58 straipsnį nėra atleidžiamas nuo pareigos įsigyti leidimą dirbti, privalo įsigyti leidimą dirbti, jeigu atvyksta į Lietuvos Respubliką dirbti ir yra užsienietis, ir jo profesija yra įtraukta į Profesijų, kurių darbuotojų trūksta Lietuvos Respublikoje, sąrašą pagal ekonominės veiklos rūšis, ir yra išnaudota kvota, nustatoma pagal šio Įstatymo 57 1 straipsnį.
„Įdarbinus tokius vairuotojus iš trečiųjų šalių be Užimtumo tarnybos leidimų dirbti, – akcentuoja Vilniaus teritorinio skyriaus vedėjas R. Rakauskas, – vadovaujantis Užimtumo įstatymo 56 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatomis, toks darbas laikomas nelegaliu ir kyla atsakomybė darbdaviui nuo 868 iki 2 896 eurų už kiekvieną nelegaliai dirbusi užsienietį.“

Parengta pagal Valstybinės darbo inspekcijos paskelbtą informaciją.