Užsieniečiai, neturintys tam teisės, autobusais vežiojo keleivius Vilniuje?

autorius Ričardas

2024 m. lapkričio 15 d. policija Vilniuje pagaliau pradėjo tikrinti ir viešojo transporto UAB „Transrevis“ vairuotojus tarp kurių dirba apie 70 darbuotojų iš Afrikos valstybės Ganos. Šios įmonės darbuotojai yra girdėję apie planus įdarbinti dar daugiau užsieniečių.

Pirmieji trisdešimt vairuotojų iš Ganos pradėjo dirbti praėjusių metų gruodžio mėnesį. Šių metų rudenį iš šios šalies atvyko dar apie keturiasdešimt darbuotojų, kurių dauguma dirba viešojo transporto vairuotojais, aptarnaudami G4, 88, 43 autobusų maršrutus Vilniuje.

Vos pradėjus šiems užsieniečiams dirbti, kilo įtarimų, kad šie neturi reikiamų vairuotojų pažymėjimų, nes vietiniai vairuotojai pastebėjo, kad jie dažnai pažeidinėja eismo taisykles, sukelia avarines situacijas kelyje, nesugeba parkuoti autobusų ir dažnai savo autobusais užkabina kliūtis, nubrozdindami savo vairuojamas transporto priemones.

Vietinius vairuotojus stebino tai, kad užsieniečiai atsisakydavo kolegoms parodyti savo vairuotojų pažymėjimus.

Nepaisant to, kad, pasak ten dirbančių vairuotojų, užsieniečiai padaro ir daug pažeidimų, kuriuos nustato UAB „Susisiekimo paslaugos“, kontroliuojanti viešųjų transporto paslaugų teikimą sostinėje ir skirianti už pažeidimus įmonei baudas, vairuotojų iš Ganos buvo įdarbinama vis daugiau.

Svarbu pažymėti, kad užsienio kapitalo valdomos UAB „Transrevis” vadovybė, nepaisant profesinės sąjungos pasiūlymų, jau kelerius metus vengia socialinio dialogo ir atsisako sudaryti įmonės kolektyvinę sutartį, nors tokios sutartys yra šia veikla užsiimančiose įmonėse Vilniuje ir kituose Lietuvos miestuose bei skirtingai nuo kitų viešojo transporto įmonių Vilniuje ir Kaune nedidina vairuotojams atlyginimų.

Dėl „įšaldytų“ atlyginimų ir anglų kalbos nemokančių vietinių vairuotojų „suporavimo“ su užsieniečiais, su kuriais negalima susišnekėti, vietiniai vairuotojai pradėjo išeiti iš darbo.

Įdomu, tai, kad lietuvių kalbos nemokantys ir prastai angliškai kalbantys užsieniečiai jau beveik metus dirba darbą, kuriam dirbti pagal Lietuvos įstatymus jie neturi teisės, nes privalo tam mokėti valstybinę lietuvių kalbą.

Dėl socialinio dempingo ir užsieniečių darbo Lietuvoje problemų Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“ kartu su Vidaus reikalų ministerija šių metų rugpjūčio pabaigoje surengė tarpžinybinį susitikimą su atsakingų institucijų atstovais, kuriam pirmininkavo Vidaus reikalų viceministrė Agneta Ladek. Skaityti čia.

Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų forumo pirmininkui Broniui Bučeliui paraginus susitikime dalyvavusius policijos vadovus, patikrinti ar UAB „Transrevis“ dirbantys užsieniečiai turi būtinus vairuotojų pažymėjimus, šie atsakė, kad neketina į šį prašymą atsižvelgti ir nekeis savo jau suplanuotų eismo dalyvių patikrinimo tvarkos.

Užimtumo tarnybos atstovė atsisakė tikėti, kad įmonė gali įdarbinti vairuotojais asmenis, kurie neturi būtinų vairuotojų pažymėjimų, nes taip, pasak jos, negali būti, ir taip pat atsisakė atlikti patikrinimą.

Paklausus kodėl užsieniečiams iš trečiųjų šalių buvo suteikti leidimai darbui, kuriam dirbti jie neturi būtinos kvalifikacijos t. y. nemoka viešojo transporto vairuotojams privalomos valstybinės kalbos, Migracijos departamento atstovė atsakė, kad pagal galiojančius įstatymus darbdaviui nurodžius, kad jis mokės užsieniečiui vidutinį praėjusių metų šalies darbo užmokestį kvalifikacijos reikalavimo galima netaikyti. Ar leidimą dirbti Lietuvoje gavę užsieniečiai turi tam reikiamus pažymėjimus Migracijos departamentui nerūpi, nes už tai atsako juos įdarbinantis darbdavys.  

Valstybinės darbo inspekcijos atstovai atsakė, kad jie tikrina tik užsieniečių darbo ir gyvenimo sąlygas, ir atskleidė, kad po jų patikrinimo darbuotojai iš Ganos jau nebegyvena tam nepritaikytose įmonės UAB „Transrevis“ patalpose.

Šiuo metu jau ir kitose Vilniaus viešojo transporto įmonėse daugėja vairuotojų iš užsienio, nemokančių privalomos šiam darbui valstybinės lietuvių kalbos, bet skirtingai nuo vietinių neprašančių didesnės algos.

Belieka tikėtis, kad policija patikrins ar visi užsieniečiai, dirbantys autobusų vairuotojais, turi būtinus dokumentus ir nereikės sulaukti eismo įvykio, kuriame žūtų ir būtų sužeisti daugybė keleivių ir kitų eismo dalyvių.