2024 m. liepos 9 d. Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų forumo pirmininkas Bronius Bučelis dalyvavo Vilniuje televizijos laidoje.
B. Bučelis, pristatydamas viešojo transporto darbuotojų problemas, pažymėjo, kad 2019 m. Seimas patvirtino įstatymus reglamentuojančius Vidinius sandorius. Šio įstatymo pataisos buvo aptartas su 20 miestų merais. Jo manymu, nesuprantama kodėl Vilniaus miesto savivaldybė, nepaisant Vidinių sandorių reglamentavimo tvarkos, kuri neverčia to daryti, įtraukia į viešuosius konkursus privačias įmonėms teikti viešojo transporto paslaugas ir taip žlugdo jai pačiai priklausančią įmonę „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT).
Dabar be VVT viešąsias transporto paslaugas Vilniuje teikia ir dvi privačios įmonės. Pratęsus joms leidimą dirbti, B. Bučelio nuomone, bus žlugdomas Vilniaus viešasis transportas.
Daug nusiskundimų, pasak jo, gaunama dėl UAB „Transrevis“ veiklos, kuri dar 2023 m. pabaigoje įdarbino 30 vairuotojų iš Ganos, o 2024 planuoja įdarbinti dar 40 vairuotojų. Dėl šioje įmonėje klestinčio socialinio dempingo nukenčia vietiniai vairuotojai, kuriems, skirtingai nei kitose viešojo transporto įmonėse, atlyginimai yra nebedidinami.
Ganos vairuotojai yra įdarbinti nepaisant to, kad nemoka šiam darbui privalomos valstybinės lietuvių kalbos, neturi atitinkamos kvalifikacijos vairuotojo teisių ir 95 kodo, leidžiančio vairuoti autobusus.
Pasak B. Bučelio, kelia susirūpinimą šios bendrovės atėjimas į rinką, nes gaunama žinių, kad jos veikla gali kelti grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui.
Jo manymu, viešojo transporto įmonės turėtų gauti strateginių įmonių statusą, nes atsitikus stichinei nelaimei ar prasidėjus karui viešasis transportas turės užtikrinti greitą ir masinį gyventojų perkėlimą į saugesnes vietas. Todėl svarbu užtikrinti, kad šiose įmonėse nebūtų Lietuvai nedraugiškų valstybių įtakos.
Pasak profesinės sąjungos pirmininko, yra atvejų, kad atvykusiems užsieniečiams pasiūlomas darbas už mažesnį nei buvo žadėta atlyginimą ir jie dirba neva „laikiną“ darbą, mokant jiems mažesnį darbo užmokestį, dirba, viršijant Lietuvos Darbo kodekse numatytą viršvalandžių skaičių, yra apgyvendinami po šešis dviem asmenims skirtuose kambariuose ir išskaičiuojant iš jų atlyginimo didesnį nei rinkos kaina to kambario nuomos mokestį.
B. Bučelis pareiškė susirūpinimą dėl blogėjančios Lietuvos kelių būklės, kuri susidarė dėl to, kad didelė dalis keliams tvarkyti skirtų mokesčių lėšų panaudojama kitiems tikslams.
2023 metų Sodros duomenimis, transporto ir saugojimo darbo sektoriuje nedraudiminių dienų skaičius siekė 4 484 354, iš jų 3 291 719 sudarė nemokamos atostogos ir neatvykimas į darbą administracijos leidimu. 2023 m. Valstybinė darbo inspekcija (VDI) nustatė 128 nelegalaus, nedeklaruoto darbo ir įdarbinimo nesilaikant užsieniečių įdarbinimo tvarkos atvejus, taip pat 604 asmenis, dirbusius nelegaliai, nedeklaruotą darbą ir įdarbintus nesilaikant užsieniečių įdarbinimo tvarkos.
Atsižvelgiant į nuolatinį profesionalių vairuotojų trūkumą Europoje, vairuotojų nuovargio problema tapo dar labiau svarbi. 2023 metų Europos transporto darbuotojų federacijos (ETF) tyrimas atskleidė, kad lėtinis profesionalių vairuotojų nuovargis Europoje yra įprastas reiškinys. Net 60 % vilkikų vairuotojų ir 66 % vietinio ir tolimojo susisiekimo autobusų vairuotojų (iš beveik 2 900) pranešė apie tai, kad privalo vairuoti nuolatos jausdami nuovargį.
Remiantis to paties tyrimo rezultatais, pagrindinės vairuotojų nuovargio priežastys yra prastos darbo sąlygos t. y. ilgos darbo valandos, nereguliarus ir ilgas darbo grafikas, prastos poilsio sąlygos ir poilsio bei pertraukų trūkumas.
ETF nori pasiųsti aiškią žinutę, kad vienintelis būdas spręsti vairuotojų nuovargio, kurį visų pirma kelia prastos darbo sąlygos, problemą yra užtikrinti, kad vairuotojai dirbtų geromis sąlygomis, gautų sąžiningą atlyginimą ir būtų apsaugoti, taikant sąžiningas taisykles. Be to, geresnės vairuotojų darbo sąlygos yra svarbios, siekiant išsaugoti esamus vairuotojus ir pritraukti naujų šios profesijos atstovų, suteikiant tiesioginės naudos profesionalių vairuotojų gerovei ir, apskritai, saugumui keliuose.
B. Bučelis atkleidė, kad artėjant Seimo rinkimams bus pasiūlyta keisti įstatymus, kad komandiruotpinigiai būtų laikomi vairuotojo pagrindinio atlyginimo dalimi, ir nuo jų taip pat būtų mokami mokesčiai, užtikrinant vairuotojams didesnę socialinę apsauga išmokant didesnius atostoginius, ligos, nedarbingumo ir kitas išmokas.
Visą laidą žiūrėti čia.