Profesinių sąjungų atstovai iš įvairių šalių aptarė mokytojų problemas

autorius Solidarumas
Logo EZA

2021 m. sausio 21– 22 d įvyko EZA švietimo platformos nuotolinis darbo grupės susitikimas, kuriame dalyvavo Švietimo ir mokslo profesinės sąjungos „Solidarumas“ tarybos narė Irena Šauklienė.

Susitikimo tema:,, Mokytojų profesinės sąjungos ir jų narystė: kokius naujus iššūkius švietimo sektoriui kelia virusinė karūnos pandemija ir kokį vaidmenį gali atlikti stiprios mokytojų profesinės sąjungos socialiniame dialoge, kad rastų šios problemos sprendimus?“

Didžiausias dėmesys buvo skiriamas išsamiai švietimo padėties analizei pandemijos metu, ypatingą dėmesį skiriant nuotolinio mokymosi problemoms ir iššūkiams, aptariant kaip su jais tvarkėsi profesinės sąjungos (derybos su vyriausybe, vietos valdžios institucijomis, tėvais), mokytojai (darbo sąlygos ir naujų technologijų mokymo\si galimybės), tėvai ir mokiniai (prieiga prie kompiuterinės įrangos, plačiajuostis internetas).

Susitikime dalyvavo atstovai iš Austrijos, Ispanijos, Slovakijos, Portugalijos, Lenkijos, Lietuvos, Bulgarijos ir Vokietijos.

Buvo aptartos profesinių sąjungų problemos ir iššūkiai pandemijos metu, kada kyla pavojus socialinio dialogo vaidmens ribojimui ir esamų susitarimų su profesinėmis sąjungomis sustabdymo rizika dėl kovos su ekonomikos krizės padariniais, pavojus apriboti profesinių sąjungų autonomiją ir nepriklausomumą valdžios atžvilgiu bei profesinės sąjungos ir jos narių kontaktų praradimas.

Mokytojų problemos ir iššūkiai pandemijos metu – tai profesinio ir gyvenimo pusiausvyros pablogėjimo rizika, mokytojų padalijimas į tuos, kurie gali naudotis šiuolaikinėmis technologijomis ir šios srities mokymu, ir švietimo darbuotojai, kurie neturi tokios galimybės; didesnis darbo pareigų skaičius ir ilgesnis darbo laikas be papildomo atlygio, o dar susirūpinimas dėl sveikatos, įtempta psichologinė būsena dėl pandemijos ir ilgesnis darbo laikas prie kompiuterio ekrane.

Buvo aptartos tėvų ir mokinių problemos pandemijos metu. Jos labai panašios daugelyje šalių: sumažėjęs tėvų ir moksleivių privatumas, asmens duomenų pažeidimo rizika, patyčios elektroninėje erdvėje, priekabiavimas ir erzinimas virtualiame pasaulyje, motyvacijos mokytis praradimas dėl tiesioginio kontakto su mokytoju stokos, tiesioginių socialinių kontaktų su bendraamžiais praradimas.

Susitikimo dalyviai aptarė ir skiepų klausimą. Pavyzdžiui Lenkijoje Nacionalinis švietimo ir mokslo profesinės sąjungos „Solidarnošč“ skyrius derėjosi dėl mokytojų priskyrimo prioritetinei vakcinacijos grupei. Vakcina nuo koronaviruso jiems bus skirta kaip vienai pirmųjų profesinių grupių iškart po medicinos tarnybos darbuotojų.

Socialinis dialogas vyksta hibridiniu modeliu: tiesioginiai ir dvišaliai susitikimai su vyriausybės atstovais ir grupių susitikimai vaizdo konferencijos formule, Lenkijos profesinės sąjungos „Solidarnošč” mokytojų štabas bendrauja su savo struktūromis per šiuolaikines komunikavimo priemones.

Seminaro dalyviai akcentavo, kad COVID-19 epidemija neturėtų būti laikoma kliūtimi, išlaikant aukštą išsilavinimo lygį savo šalyse ir visoje Europoje. Dabartinė švietimo darbuotojų padėtis ne tik reikalauja, bet ir suteikia galimybę skatinti novatorišką mokslą, pagrįstą skaitmeninėmis technologijomis.

Šiame procese svarbų vaidmenį atlieka profesinės sąjungos, kurios, viena vertus, užtikrina, kad mokykla turėtų tinkamą IT infrastruktūrą, ir, kita vertus, užtikrina, kad esama pagrindinė mokymo programa būtų visiškai įgyvendinta.

Keliant švietimo darbuotojams savo kvalifikaciją, turi kilti ir jų atlyginimas.

Švietimo ir mokslo profesinės sąjungos „Solidarumas“ tarybos narė Irena Šauklienė