2025 m. balandžio 18 d. Švietimo ir mokslo profesinės sąjungos „Solidarumas” pirmininkė Aldona Kindurienė raštu kreipėsi į Ikimokyklinių ugdymo įstaigų vadovų asociaciją, ragindama užtikrinti, kad darželių- lopšelių grupėse būtų finansuojami du pilni etatai (pedagogo ir padėjėjo), arba skirti papildomą finansavimą kolektyvinės sutarties garantijų įgyvendinimui.
Savo rašte ji atskleidė, kad sulaukia atsiliepimų, jog darbo organizavimas įstaigose kartais kelia įtampą ir trukdo užtikrinti saugią aplinką vaikams. Vienas iš dažniausiai minimų pavyzdžių – vaikų pietų poilsio metu grupėse lieka tik viena mokytojo padėjėja, net ir su 2–3 metų amžiaus vaikais. Šio amžiaus vaikai itin jautrūs, dažnai verkia, jiems reikia individualaus dėmesio, o viena padėjėja tiesiog fiziškai nespėja pasirūpinti visais ir pati jaučiasi bejėgė.
Suprantame, kad tuo metu mokytojai aptaria svarbius ugdymo ar organizacinius klausimus, tačiau kartojantis šiai situacijai, darbuotojų saugumas ir gerovė nukenčia.
A. Kindurienė tikisi konstruktyvus bendradarbiavimas tarp profesinių sąjungų ir įstaigų vadovų bendruomenės, sprendžiant šiuos klausimus, ir kviečia juos įtraukti į artimiausius savo darbotvarkės aptarimus ir, esant galimybei, inicijuoti bendrą susitikimą.
Visą raštą skaityti žemiau.
ŠVIETIMO IR MOKSLO PROFESINĖS SĄJUNGOS „SOLIDARUMAS“
KREIPIMASIS
2025 m. balandžio 18 d.
Gerbiami Ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų asociacijos nariai,
Švietimo ir mokslo profesinė sąjunga „Solidarumas“, atstovaudama ikimokyklinio ugdymo įstaigose dirbančius darbuotojus, siekia užtikrinti tinkamas jų darbo ir poilsio sąlygas bei skatina konstruktyvų socialinį dialogą visais lygmenimis.
Vykdydami šią misiją, nuolat bendraujame su Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos specialistais, ikimokyklinio ugdymo įstaigų darbuotojais ir vadovais. Džiaugiamės matydami daug gražių bendradarbiavimo pavyzdžių, kai įstaigose stengiamasi laikytis kolektyvinėje sutartyje numatytų susitarimų ir rūpintis darbuotojų gerove. Tačiau sulaukiame ir signalų apie neišspręstas ar tinkamai neveikiančias sritis. Todėl kviečiame Jus bendradarbiauti ir apsvarstyti kelis aktualius klausimus:
- Profesinės sąjungos narių garantijos.
Švietimo ir mokslo šakos kolektyvinėje sutartyje numatytos papildomos garantijos – pavyzdžiui, papildomos atostogų dienos – vis dar nėra pilnai įgyvendinamos visose įstaigose.
Susitikime su Švietimo ministre mūsų profesinė sąjunga siūlė du galimus sprendimo būdus:- užtikrinti, kad grupėse būtų finansuojami du pilni etatai (pedagogo ir padėjėjo),
- arba skirti papildomą finansavimą kolektyvinės sutarties garantijų įgyvendinimui.
Kitose viešojo sektoriaus šakose – socialinių paslaugų ar sveikatos apsaugos – tokie sprendimai jau yra priimti. Tačiau švietimo srityje, deja, finansavimas papildomoms garantijoms nenumatytas.
- Darbo organizavimas įstaigose.
Iš mūsų narių sulaukiame atsiliepimų, kad darbo organizavimas įstaigose kartais kelia įtampą ir trukdo užtikrinti saugią aplinką vaikams. Vienas iš dažniausiai minimų pavyzdžių – vaikų pietų poilsio metu grupėse lieka tik viena mokytojo padėjėja, net ir su 2–3 metų amžiaus vaikais. Šio amžiaus vaikai itin jautrūs, dažnai verkia, jiems reikia individualaus dėmesio, o viena padėjėja tiesiog fiziškai nespėja pasirūpinti visais ir pati jaučiasi bejėgė.
Suprantame, kad tuo metu mokytojai aptaria svarbius ugdymo ar organizacinius klausimus, tačiau kartojantis šiai situacijai, darbuotojų saugumas ir gerovė nukenčia. Be to ir vaikų nuotaika – jie tampa neramūs, nesijaučia saugūs, o tai turi įtakos visai dienos eigai bei emociniam klimatui grupėje. Darbuotojai pabrėžia, kad tokios situacijos ilgainiui kelia pervargimą, mažina motyvaciją ir gali lemti didesnę darbuotojų kaitą. Todėl raginame ieškoti sprendimų, kurie užtikrintų pakankamą personalo skaičių visą darbo dieną, ypač jautriausiais vaikų dienos ritmais. Tik bendradarbiaujant ir įsiklausant į darbuotojų patirtį galime kurti saugią, darnią ir vaiko poreikius atliepiančią ugdymo aplinką.
Dalinimasis patirtimi, gerosios praktikos sklaida bei susitarimai dėl aiškių darbo organizavimo principų šiuo klausimu padėtų kurti ramesnę, labiau prognozuojamą darbo aplinką.
Tikime, kad konstruktyvus bendradarbiavimas tarp profesinių sąjungų ir įstaigų vadovų bendruomenės gali padėti spręsti šiuos klausimus. Kviečiame Jus juos įtraukti į artimiausius savo darbotvarkės aptarimus ir, esant galimybei, inicijuoti bendrą susitikimą.
Švietimo ir mokslo profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė Aldona Kindurienė