2022 m. gegužės 24 d. 13.30 val. Lietuvos profesinei sąjungai „Solidarumas“ priklausančios transporto darbuotojų profesinės sąjungos prieš prasidedant Trišalės tarybos posėdžiui rengia piketą prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, reikalaudamos užtikrinti socialinį dialogą sostinės savivaldybei priklausančioje įmonėje UAB „Vilniaus viešasis transportas“, kurios vadovybė, piktnaudžiaudama tuo, kad dėl pandemijos ir nepaprastosios padėties negalima skelbti streiko, kurį tokiu atveju leidžia Lietuvos Darbo kodeksas, nutraukė galiojančią ir atsisako sudaryti naują įmonės kolektyvinę sutartį, jei nebus pablogintos darbuotojų darbo ir apmokėjimo sąlygos.
Pasipiktinę tokiais „Vilniaus viešasis transportas“ vadovybės veiksmais pusė vairuotojų (daugiau nei 700) pateikė pareiškimus, kad ketina stabdyti savo darbą, taip paralyžiuojant susisiekimo paslaugas didžiausiame Lietuvos mieste.
Lietuva pagal socialinio dialogo padėtį, kolektyvinių sutarčių aprėptį ir darbuotojų priklausymą profesinėms sąjungoms jau daugelį metų yra paskutinėse vietose Europos Sąjungoje, o padėtis, nepaisant europinių institucijų raginimų, Lietuvoje beveik negerėja.
Įmonė UAB „Vilniaus viešasis transportas“ dėl vairuotojų trūkumo nesugeba užtikrinti sklandaus susisiekimo paslaugų tiekimo ir dėl to turi mokėti baudas. Tačiau nepaisant to įmonės vadovybė nenori įsiklausyti į darbuotojų atstovų -profesinių sąjungų nuomonę ir pasiūlymus, kurie padėtų išspręsti vairuotojų trūkumo problemas ir užtikrintų sklandų įmonės darbą.
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vadovybė daugiau nei du mėnesius nevykdo 2018 m. rugpjūčio 17 d. sudarytos kolektyvinės įmonės sutartyje nustatyto vairuotojų darbo užmokesčio indeksavimo.
Nepaisant to, kad vairuotojai niekur iš savo savivaldybės ribų dirbti neišvyksta, įmonės vadovybė, laužydama įmonės kolektyvinę sutartį, vienašališkai ir nepaisant profesinių sąjungų prieštaravimų priėmė sprendimą pakeisti įmonės kolektyvinėje sutartyje nustatytą darbo apmokėjimo sistemą ir įvesti neapmokestinamus priedus už „kilnojamojo pobūdžio“ darbą, vietoj kolektyvinėje įmonės sutartyje nustatyto darbo užmokesčio padidinimo jį indeksuojant.
Tokiu būdu įmonės vadovybė nori sumažinti savo darbuotojų ligos ir kitas socialines išmokas, atostoginius ir pensijas.
Viešojo transporto darbuotojų darbas yra sunkus. Jiems tenka į darbą vykti 5 val. ryte, jei dirbama pirmoje pamainoje, ir grįžti namo– 2 val. nakties, jei dirbama antroje pamainoje. Dirbant „lanksčiu grafiku“ vairuotojai keliasi anksti ir vėlai eina miegoti, o ilsisi vidurį dienos.
Tačiau vidutiniai vairuotojų atlyginimai be viršvalandinio darbo tėra 800-900 eurų „į rankas“. Todėl jaunimas nenori dirbti viešajame transporte ir trumpai padirbęs išeina dirbti kitur, o dauguma įmonės vairuotojų yra vyresni nei penkiasdešimties metų.
Kadangi įmonėje trūksta vairuotojų, o atlyginimas yra mažas (mažesnis nei Kauno viešojo transporto vairuotojų ir daug mažesnis nei vidutinis Vilniaus darbuotojų atlyginimas), vairuotojai dirba viršvalandžius. Tokiu būdu jie rizikuoja savo sveikata, nes pervargsta, ir kelia pavojų keleivių ir eismo saugumui dėl nuovargio keliamų klaidų vairuojant.
Stebina tai, kad vietoje to, kad kartu su profesinėmis sąjungomis spręstų įmonei iškilusias problemas, UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vadovybė įmonės lėšomis apdraudė civilinės atsakomybės draudimu aukščiausio lygio įmonės vadovus, tokiu būdu sudarydami jiems sąlygas išvengti materialinės atsakomybės už savo vadovaujamai įmonei padarytą žalą.
Piketo dalyviai ateis su plakatais „Socialiniam dialogui- taip!”, „Teisės streikuoti!”, „Ne – viršvalandžiams”, „Vokeliams“ – ne! Socialinėms garantijoms -taip!“, „Konkurencingumas- ne darbuotojų sąskaita!“, „Darnaus, o ne durnaus judumo!“