Nuotolinis darbas: ginčai, kurių galima išvengti laikantis taisyklių

autorius Ričardas

Pastaraisiais metais darbo ginčų komisijos (DGK) vis dažniau sprendžia ginčus, susijusius su nuotoliniu darbu. Nuotolinis darbas tampa įprasta praktika, tačiau dėl šios formos ypatumų kyla naujų teisinių iššūkių.

Kada leisti dirbti nuotoliniu būdu – darbdavio pareiga?

VDI darbo ginčų komisijų darbo organizavimo skyriaus vedėja Irina Janukevičienė pažymi, kad dirbti nuotoliniu būdu galima tiek darbuotojo prašymu, tiek šalių susitarimu. Tačiau tam tikrų darbuotojų grupių prašymą darbdavys privalo tenkinti, nebent įrodo, kad tai neįmanoma dėl gamybinio būtinumo ar per didelių sąnaudų. Ši nuostata taikoma, pavyzdžiui, nėščioms darbuotojoms, darbuotojams, auginantiems vaiką iki 8 metų, ar slaugantiems šeimos narį ir kt. Šių kategorijų darbuotojai turi teisę į nuotolinį darbą, jei nėra objektyvių kliūčių, kurias darbdavys privalo pagrįsti.

Darbdavys privalo nustatyti aiškią nuotolinio darbo tvarką

Nuotolinio darbo organizavimas reikalauja darbdavio dėmesio. „Svarbu darbdaviui nustatyti nuotolinio darbo darbovietėje tvarką, kuri aiškiai apibrėžtų tokio darbo organizavimo ypatumus“, – pabrėžia skyriaus vedėja I. Janukevičienė.

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (2024-10-08 nutartis civ. b. Nr. e3K-3-176-684/2024) yra išaiškinęs, kad nuotolinis darbas turi būti organizuojamas pagal aiškiai nustatytas taisykles. Taisyklėse turėtų būti numatyti darbo laiko apskaitos reikalavimai, darbo vietos specifika, suteikiamų darbo priemonių naudojimo sąlygos, bendravimo su darbuotoju būdai bei išlaidų, patiriamų dirbant nuotoliniu būdu, kompensavimo tvarka. Kiti svarbūs aspektai, susiję su nuotoliniu darbu, taip pat turėtų būti išsamiai aprašyti.

Nesant taisyklių – darbdavys apriboja savo teises

Neturint nuotolinio darbo tvarkos, darbdaviams gali kilti problemų konstatuojant darbo pareigų pažeidimus. Pavyzdžiui, jei nėra taisyklių, kurias darbuotojas pažeidžia, gali būti sunku įrodyti darbo sutarties nutraukimo teisėtumą.

Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktika aiškiai pabrėžia: darbdavys, neturėdamas tinkamai reglamentuotos nuotolinio darbo tvarkos, riboja savo galimybes įrodyti, kad darbuotojas netinkamai vykdė darbo pareigas ar neatvyko į darbą.

VDI rekomendacijos

Siekdami išvengti ginčų, darbdaviai turėtų užtikrinti, kad būtų parengtos aiškios nuotolinio darbo taisyklės, kurios apimtų visas svarbiausias darbo organizavimo nuostatas. Darbuotojai taip pat raginami atidžiai susipažinti su darbo tvarkomis ir, jei kyla klausimų, konsultuotis su VDI. Nuotolinis darbas gali būti produktyvus ir patogus, jei abi pusės laikosi aiškių susitarimų ir teisės aktų reikalavimų.

Palikti komentarą