Lietuvos profesines sąjungos „Solidarumas” pareiškimas dėl pasibaisėtino elgesio su UAB „Hegelmann trensporte“ darbuotojais

autorius Solidarumas
krist rusti

2020 m. liepos 21 d. Lietuvos profesines sąjungos „Solidarumas” pirmininkė Kristina Krupavičienė po skandalo UAB „Hegelmann transporte” kreipėsi į Lietuvos Respublikos Prezidentą Gitaną Nausėdą, Ministrą Pirmininką Saulių Skvernelį, Trišalės tarybos narius ir darbdavių organizacijas, reikalaudama, kad nebūtų pažeidinėjamos darbuotojų teisės Lietuvoje. Daugiau skaityti čia:

Jo Ekscelencijai Lietuvos Respublikos Prezidentui Gitanui Nausėdai,

Lietuvos Respublikos Ministrui Pirmininkui Sauliui Skverneliui,

Vyriausybės atstovams Trišalėje taryboje,

Darbdavių organizacijų atstovams,

Trišalės tarybos nariams

DĖL DARBUOTOJŲ MIGRANTŲ TEISIŲ PAŽEIDIMO 2020-07-20

Lietuvos profesinę sąjungą „Solidarumas“ sukrėtė skandalas koronaviruso protrūkį patyrusioje Kauno transporto įmonėje „Hegelmann Transporte“. Tai, ką viešoje erdvėje papasakojo ten vairuotoju dirbęs uzbekas, kelia pasibaisėjimą darbo ir gyvenimo sąlygomis, kuriomis net karantino sąlygomis dirba ir gyvena vairuotojai, atvykę į mūsų šalį su Vyriausybės leidimu, kuris buvo išduotas darbdaviams paprašius. Tokios situacijos ir toks įmonių elgesys daro žalą ne tik transporto sektoriaus, bet ir visos Lietuvos reputacijai.

Vairuotojo žodžiai išplatinti viešoje erdvėje „Manėme, kad tai Europa, tačiau taip nėra“, turi priversti mus rimtai įvertinti situaciją ir imtis visų įmanomų priemonių stabdyti žmogaus teisių ir orumą pažeidimus. Mes nebegalime daugiau būti tolerantiški darbdavių godumui siekti pelno bet kokiomis priemonėmis.

Vis dažniau kartojasi žiaurus elgesys su darbuotojais imigrantais, o valstybės valdomos institucijos dar negali užkirsti kelio tokiems pažeidimams.

Mūsų neturime toleruoti tokio darbdavių elgesio su darbuotojais. Įmonės, kurios nepaiso žmogaus teisių ir elgiasi su darbuotojais, kaip su savo vergais, tikrąja ta žodžio prasmė, neturi teisės į verslą, o ypač žmonių iš trečiųjų šalių įdarbinimą.

Mums kelia nerimą ir koronaviruso protrūkis įmonėje. Mus domina, ar vairuotojams buvo suteiktos medicininės paslaugos, kokia jų sveikatos būkle, kokių priemonių imtasi, kad ateityje koronaviruso infekcija nepasikartotų..

Reikalaujame, kad valstybinė darbo inspekcija atliktų išsamų patikrinimą įmonėje, kaip laikomasi saugos darbe ir kitų su darbo santykiais ssijusių įstatymų ir apie tai mums pranešti.

Reikalaujame įmonei „Hegelmann Transporte“ atimti leidimą įdarbinti trečiųjų šalių piliečius, kol ši nepasirūpins tinkamomis vairuotojų gyvenimo ir darbo sąlygomis. Stebina, kad ši įmonė turi socialiai atsakingos įmonės statusą ir net yra pakviesta dalyvauti posėdžiuose svarstant Ateities ekonomikos DNR planą, nors ji nėra socialinis partneris, o šiuose posėdžiuose dalyvauja Nacionalinė vežėjų asociacija „Linava“, kurios nare yra įmonė „Hegelmann transporte“. Kyla abejonių ar bus skaidriai ir teisingai paskirstyta ši 6.3 mlrd. eurų parama verslui, jei jau pats šios paramos skirstymo dalyvių parinkimas yra neskaidrus ir vyksta pažeidžiant europinius socialinio dialogo ir bendradarbiavimo principus, atmetus socialinius partnerius – profesines sąjungas, bet leidžiant dalyvauti neaiškiais kriterijais atrinktoms pavienėms įmonėms ir nevyriausybinėms organizacijoms, kurios nėra socialiniai partneriai.

Reikalaujame keisti tvarką, kai socialiai atsakingos įmonės statusas yra iš esmės nuperkamas už suteiktą labdarą, o ne įgyjamas gerinant darbuotojų darbo, apmokėjimo, o šiuo atveju ir gyvenimo sąlygas.

Mes manome, kad tokie gėdingi dalykai neturi vykti mūsų šalyje, kuri yra Europos Sąjungos dalis, todėl reikalaujame:

Įmonės, kurios Lietuvoje samdo darbuotojus iš trečiųjų šalių, privalo užtikrinti darbuotojams tinkamas darbo, poilsio ir gyvenimo sąlygas. Kontroliuoti kaip darbdaviai užtikrina darbo sąlygas turi Valstybinė darbo inspekcija, bendradarbiaudama su profesinėmis sąjungomis;

Užsieniečių teisinės padėties Lietuvoje įstatyme turi būti nustatyta, kad darbuotojams iš užsienio atlyginimas privalo būti mokamas tik pavedimu per bankus, kad būtų išvengta nesąžiningų darbdavių piktnaudžiavimo versti užsieniečius pasirašyti algalapiuose, kad jiems buvo išmokėtas didesnis atlyginimas, nei darbdaviai jiems sumokėjo;

Būtina sudaryti kolektyvines šakos sutartis transporto ir statybos sektoriuose, kuriuose dirba daugiausiai užsieniečių iš trečiųjų šalių, ir jose nustatyti minimalų šakos atlyginimą, kad nebūtų nesąžiningos konkurencijos tarp įmonių, mokant darbuotojas mažesnius atlyginimus ir mažint dienpinigius, kurie nesuteikia galimybės darbuotojams iš trečiųjų šalių patiems išnuomoti tinkamo būsto.

Valstybinė darbo inspekcija ir kitos valstybinės priežiūros institucijos turi įmones, kurios įdarbino užsieniečius, tikrinti dažniau nei kitas.

Įdarbinti darbuotojus iš trečiųjų šalių gali tik nepriekaištingos reputacijos įmonės, kurios mažiausiai per dvejus savo veiklos metus nepadarė jokių pažeidimų, susijusių su darbo santykiais. Mažiausiai dvejiems metams uždrausti ir atimti teisę įdarbinti darbuotojus iš trečiųjų šalių toms įmonėms, kuriose buvo nustatyta, kad darbdaviai nors kartą pažeidė darbuotojų darbo saugos, darbo ir poilsio reikalavimus, mokėjo atlyginimus „vokeliuose“, laiku nesumokėjo arba sumokėjo darbuotojams atlyginimus tik po to, kai šie kreipėsi į Darbo ginčų komisijas, nesudarė darbuotojams iš užsienio tinkamų gyvenimo sąlygų ar padarė kitus su darbo santykiais susijusius pažeidimus.

Lietuvos profesines sąjungos „Solidarumas” pirmininkė Kristina Krupavičienė