Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Ričardas Garuolis nusiuntė Ekonomikos ir inovacijų, Teisingumo, Finansų ministerijoms ir kitoms atsakingoms už Turizmo įstatymo pataisas įstaigoms gidų profesinės sąjungos nuomonę, prieštaraujančią Teisingumo ministerijos siūlomoms Turizmo įstatymo pataisoms, kurios leistų trečiųjų šalių (daugiausia Rusijos, Baltarusijos ir Kinijos) piliečiams Lietuvoje dirbti gido darbą. Gidų profesinė sąjunga siūlo savo pataisas, kurios palengvintų sumažinti nelegalių gidų darbą ir suteiktų daugiau darbo Lietuvos gidams.
Pateikiame visas Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pastabas dėl siūlomų Turizmo įstatymo pataisų.
DĖL TURIZMO ĮSTATYMO PROJEKTO
Siūlome visiškai išbraukti Turizmo įstatymo 28 straipsnio pataisą „8. Trečiųjų šalių gidų profesinės kvalifikacijos pripažinimo Lietuvos Respublikoje tvarkos aprašą tvirtina Vyriausybės įgaliota institucija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymu.“
Ši įstatymo pataisa atvertų kelią asmenims iš trečiųjų šalių teikti Lietuvoje gido paslaugas, ko iki šiol daryti jiems nebuvo leidžiama.
Suteikti trečiųjų šalių piliečiams teisę Lietuvoje teikti gido paslaugas nėra poreikio.
Lietuvoje yra apie 5000 asmenų, kurie yra baigę specialius Lietuvos įstatymais numatytus gidų kursus, ir turi teisę dirbti gidais. Kiekvienais metais įvairios Lietuvos įstaigos paruošia dar apie 100 gidų.
Nors teikti gido paslaugas gali apie 5000 asmenų, gido darbą kiekvienais metais dirba apie 500-700 Lietuvos piliečių, todėl profesionaliai paruoštų gidų trūkumo Lietuvoje nėra, o leidimas trečiųjų šalių piliečiams dirbti gidais atimtų darbo vietas iš jau dirbančių Lietuvos gidų. Jau dabar apie 100 leidimų laikinai teikti gido paslaugas Lietuvoje suteikiama Šengeno sutarties valstybių asmenims. Tai sudaro 15-20 proc. visų dirbančių Lietuvoje gidų.
Lietuvoje nėra problemos pravesti ekskursiją turistams, kurių kalbos yra retos. Šiuo metu turistams iš šalių, kurių kalbomis dirbančių Lietuvos gidų nėra, ekskursijas veda anglų ar kitomis pasaulyje populiariomis kalbomis kalbantys Lietuvos gidai, kurių pasakojimus į gimtąją kalbą išverčia turistus lydintys kelionių vadovai, kurie šias kalbas paprastai moka.
Leidimas dirbti gidais trečiųjų šalių piliečiams sumažintų valstybės pajamas.
Skirtingai nuo užsieniečių Lietuvos gidai moka tiesioginius ir netiesioginius mokesčius Lietuvoje, o gautas iš darbinės veiklos pajamas išleidžia Lietuvoje.
Leidimas dirbti gidais trečiųjų šalių piliečiams pakenktų tvariam turizmo augimui Lietuvoje ir stabdytų turistų srautų augimą bei investicijas.
Užsieniečių teikiamų gido paslaugų kokybė nusileidžia Lietuvos gidų teikiamoms paslaugoms.
Užsieniečiams gauti informaciją apie Lietuvos istoriją, dabartį ir šalies pasiekimus yra sunku, nes jie nemoka lietuvių kalbos, o tokios informacijos apie Lietuvą užsienio kalbomis yra nepakankamai.
Tuo tarpu, Lietuvos gidai yra išlaikę Lietuvos istorijos egzaminą, gyvena Lietuvoje, todėl žino jos aktualijas ir pasiekimus.
Lietuva yra kultūrinio turizmo šalis, todėl įdomi ir patraukli informacija, kurią pateikia gidai, yra labai svarbi pritraukiant daugiau turistų ir investicijų į Lietuvą.
Leidimas dirbti gidais trečiųjų šalių piliečiams pakenktų geram Lietuvos įvaizdžiui ir atvertų galimybes informacinėms diversijoms prieš Lietuvą.
Gidai yra savo šalies „vizitinė kortelė“, nes atvykę turistai daugiausiai informacijos apie šalį gauna iš gidų, su kuriais jie daugiausiai bendrauja. Gidai yra „liaudies diplomatai“, kurie paaiškina turistams apie istorinius Lietuvos įvykius, kurie skirtingose šalyse gali būti aiškinami įvairiai, valstybės politiką bei atskleidžia savo šalies pasiekimus.
Priėmus minėtą pataisą daugiausiai ja pasinaudotų asmenys iš Lietuvai iš nedraugiškų Rusijos ir Baltarusijos valstybių, kurie šiuo metu sudaro didžiąją nelegaliai gido paslaugas teikiančių asmenų dalį Lietuvoje.
Todėl į Lietuvą atvykę turistai, kuriems ekskursijas vestų Rusijos ir Baltarusijos gidai, vietoj to, kad gautų teisingą informaciją apie Lietuvą ir Europos Sąjungą, išgirstų eilinę Lietuvą ir Europos Sąjungą juodinančią kremlinę propagandą.
Pastebėjome, kad Lietuvoje nelegaliai gido paslaugas teikiantys asmenys iš Rusijos veda ekskursijas ne tik Rusijos ir Baltarusijos, bet ir Vakarų valstybių turistams.
Todėl bandymus leisti gidų paslaugas teikti asmenims iš trečiųjų šalių vertiname kaip bandymą leisti vykdyti informacines diversijas prieš Lietuvą ir bloginti santykius tarp tautų.
Siekiant užkirsti kelią informacinėms diversijoms, Lietuvos šmeižimui ir juodinimui bei gero Lietuvos įvaizdžio kenkimui siūlome Turizmo įstatymo 5 straipsnį papildyti taip: „Vyriausybės įgaliota institucija panaikina gido pažymėjimo galiojimą, kai: asmuo nusižengia gido etikai. Gido etikos kodeksą sudaro gidų visuomeninės organizacijos. Lietuvos gidų etikos kodeksą tvirtina ir jo nuostatas įgyvendina Vyriausybės įgaliota institucija kartu su gidų visuomeninėmis organizacijomis“.
Šiuo metu nėra galimybės atimti leidimo dirbti gido darbą tokiems antivalstybine veikla užsiimantiems asmenims kaip Algirdas Paleckis, jei jie yra baigę gidų kursus.
Siekiant pagerinti gidų paslaugas teikiančių asmenų kontrolę ir apsaugoti turistų teisę gauti teisingą informaciją siūlome pakeisti 17 straipsnio. 34 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„34 straipsnis. Vyriausybės įgaliotos institucijos teisės atliekant turizmo paslaugų teikėjų veiklos priežiūra
1. Lietuvos Respublikoje įsteigtų kelionių organizatorių, kelionių pardavimo agentų, turizmo paslaugų rinkinių pardavėjų, gidų, apgyvendinimo paslaugų teikėjų veiklos priežiūrą atlieka Vyriausybės įgaliota institucija Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo, šio įstatymo ir ekonomikos ir inovacijų ministro nustatyta tvarka“.
Šiuo metu Lietuvos Respublikos Vartotojų teisių tarnyba atsisako vykdyti asmenų, teikiančių gido paslaugas kontrolę, nes Turizmo įstatymo 17 straipsnio 34 straipsnyje nėra paminėti gidai.
Siekiant palengvinti gido paslaugas teikiančių asmenų kontrolę ir lengviau nustatyti neteisėtai gidų paslaugas teikiančius asmenis, siūlome papildyti 28 straipsnį. „Gido paslaugos“ taip:
„1. Asmuo gali teikti gido paslaugas tik turėdamas gido pažymėjimą. Gidas, vesdamas ekskursiją, gido pažymėjimą privalo nešioti viešai.“
Nors Lietuvoje gidų yra daug, bet šiuo metu turistinėms įmonėms ir turistams sunkus susirasti Lietuvoje reikiamus gidus, nes nebėra anksčiau Valstybinio turizmo departamento tinklalapyje talpinto Lietuvos gidų sąrašo, kuriame būtų nurodyti gidų kontaktai ir kalbos, kuriomis jie dirba. Todėl būtina keisti Turizmo įstatymą, kad atsirastų teisinis pagrindas tokį gidų sąrašą viešai skelbti valstybinių institucijų tinklalapiuose.
Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Ričardas Garuolis