Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas” gavo Švietimo viceministro Ramūno Skaudžio išaiškinimą dėl priemokų už pavadavimą mokėjimą biudžetinių įstaigų darbuotojams, kuriame nurodoma, kad priemokos už pavadavimą biudžetinėse įstaigose negali būti mažesnės nei 10 proc. pareiginės algos dydis.
Visą išaiškinimą skaityti žemiau.
Dėl priemokų už pavadavimą mokėjimą biudžetinių įstaigų darbuotojams
2024 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujos redakcijos Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymui (toliau – Įstatymas), gauname daug paklausimų dėl Įstatymo 8 straipsnio nuostatų, reglamentuojančių priemokų už pavadavimą skyrimą, taikymo, todėl teikiame Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (toliau Ministerija) nuomonę šiuo klausimu.
Vadovaujantis Įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktu, biudžetinės įstaigos darbuotojui gali būti skiriama priemoka už pavadavimą, kai raštu pavedama laikinai atlikti kito darbuotojo pareigybei nustatytas funkcijas.
Pagal Įstatymo 8 straipsnio 2 dalį ši priemoka negali būti mažesnė kaip 10 procentų pareiginės algos, o visų priemokų, nurodytų Įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje, suma negali viršyti 80 procentų pareiginės algos.
Anksčiau nebuvo nustatytas minimalus priemokos procentinis dydis, todėl kyla klausimų dėl jo taikymo.
Priemokos už pavadavimą paprastai skiriamos konkrečiam laikotarpiui, todėl, Ministerijos manymu, laikantis teisingo apmokėjimo už darbą principo, skiriant priemoką būtų pagrįsta atsižvelgti į pavadavimo trukmę, t. y. darbuotojui skirta priemoka turėtų būti ne mažesnė kaip 10 procentų pareiginės algos, mokamos pavadavimo laikotarpiu (pvz., jei darbuotojui pavedama trijų dienų laikotarpiu pavaduoti kitą darbuotoją, jam skirta priemoka turėtų būti ne mažesnė kaip 10 procentų jo pareiginės algos, apskaičiuotos už tris dienas, kuriomis jam paskirtas pavadavimas).
Vadovaujantis Įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi, Įstaigoje taikomi priemokų dydžiai ir jų skyrimo tvarka turėtų būti detalizuoti įstaigos darbo apmokėjimo sistemoje.
Ministerijos nuomone, priemokos už pavadavimą dydis turėtų būti nustatomas, atsižvelgiant į darbuotojo pavadavimo laikotarpiu faktiškai dirbtą laiką, įstaigos darbo apmokėjimo sistemoje numatytą atlygį už atitinkamą darbą, kitas darbo apmokėjimo sistemoje nustatytas aplinkybes.
Pažymėtina, kad, mokytojams skaičiuojant apmokėjimą už vedamas pamokas, turėtų būti atsižvelgta ir į laiką ugdomajai veiklai planuoti, pamokoms pasiruošti bei mokinių mokymosi pasiekimams vertinti.
Atkreiptinas dėmesys, kad Ministerijos specialistų anksčiau teiktas paaiškinimas, kad priemokos dydis galėtų būti apskaičiuojamas priemoką, apskaičiuotą nuo visos pareiginės algos, padalijus iš įprastos darbo trukmės ir padauginus iš pavadavimo metu dirbto laiko, mokytojų pavadavimo atveju netinka ir šiais atvejais neturėtų būti taikomas.
Ministerijos manymu, apmokėjimas už darbą priemokos forma labiau tiktų trumpalaikio mokytojų pavadavimo atveju, o esant ilgalaikiam pavadavimui, taip pat nustačius, kad pagal įstaigos darbo apmokėjimo sistemos nuostatas apskaičiuota priemoka viršytų 80 procentų mokytojo pavadavimo laikotarpio pareiginės algos, galėtų būti svarstomos kitos apmokėjimo formos (pvz., tariamasi dėl darbo sutarties pakeitimo).
Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ramūnas Skaudžius
Atsakingas asmuo Danutė Bužinskienė, tel. +370 686 37 086, el. p. Danute.Buzinskiene@smsm.lt