Nuo 2021 m. rugsėjo 14 d. visos UAB „Vilniaus viešasis transportas“ profesinės sąjungos tęsia neterminuotą piketą prie Vilniaus savivaldybės, kuriai priklauso ši įmonė, reikalaudamos nebloginti darbuotojų darbo sąlygų ir 10 proc. didinti vairuotojų atlyginimus. Piketuotojai, nepaisydami šaltų orų, pasikeisdami budi prie savivaldybės dieną ir naktį.
Piketą vykdančios UAB „Vilniaus viešasis transportas“ profesinės sąjungos savo bendrame pareiškime nurodo, kad UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai nuo 2020 m. rugsėjo 4 d. prasidėjusias kolektyvines derybas vilkina ir kategoriškai atsisako derėtis dėl darbo užmokesčio sistemos taikymo kolektyvinėje sutartyje, darbo užmokesčio didinimo, o derybose siekia pabloginti darbuotojų teisinę ir socialinė padėtį.
Profesinės sąjungos taip pat reikalauja, kad Vilniaus miesto savivaldybė, skelbdama keleivių vežimo vietinio reguliariojo susisiekimo maršrutais paslaugų pirkimą, užtikrintų sąžiningas ir vienodas konkurencines sąlygas, kad apsaugotų darbuotojus nuo socialinio dempingo grėsmių.
Darbuotojams kyla pavojus, kad viešuosius konkursus vežti keleivius Vilniuje gali laimėti privačios įmonės, kurios pateiks pasiūlymus vežti vilniečius pigiau, nes mokės vairuotojams mažesnius atlyginimus. Tokiu atveju savivaldybei priklausanti UAB „Vilniaus viešasis transportas“ neteks aptarnaujamų maršrutų, o dėl to netekę darbo vairuotojai bus priversti dirbti konkursą laimėjusiose įmonėse, už tą patį darbą gaudami mažesnį atlyginimą nei uždirbdavo anksčiau. Daugiau skaityti čia.
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ profesinės sąjungos vieningai iškėlė reikalavimus ir pradėjo kolektyvinį ginčą su bendrove ir nuo 2021 m. rugsėjo 14 d. vykdo neterminuotą piketą su nakvynėmis prie Vilniaus miesto savivaldybės. Jei nebus atsižvelgta į darbuotojų reikalavimus, 2021 m. rugsėjo 29 d. bus skelbiamas „itališkas streikas“.
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Jonas Petraška, kuris prieš dvidešimt metų buvo vienas iš streiko Vilniaus viešojo transporte vadovų, taip pakomentavo vairuotojų protestą: „Vilniaus miesto meras ir savivaldybė užsimojo pažaboti UAB „Vilniaus viešasis transportas“ profesines sąjungas.
Pagrindinės sąlygos kolektyvinėje sutartyje yra atlyginimų dydžiai, galima jų struktūra. Tačiau savivaldybė sumanė atlyginimų sistemą „ išimti” iš kolektyvinės sutarties nuostatų ir perduoti ją Generalinio direktoriaus sprendimams tik per taip vadinamą informavimą konsultavimąsi, tai yra pateikti profesinėms sąjungoms informaciją, išklausyti jų nuomonę, bet ne būtinai jos paisyti.
Darbo užmokesčio nustatymas nedviprasmiškai įteisintas LR DK 140 str. 3 dalimi: „Darbo užmokesčio sistema darbovietėje ar darbdavio įmonėje (…) nustatoma kolektyvine sutartimi.“ Taip pat 193 str. 3 ir 5 dalimis kolektyvinės sutarties turinys ir darbo užmokestį. Jeigu profesinės sąjungos to reikalauja, darbdavys gali derėtis tik dėl atlyginimų sistemos ir dydžių, bet ne dėl įteisinimo formos.
Profesinės sąjungos reikalauja padidinti atlyginimus darbuotojams 10 procentų. Tačiau to reikalauja jau pati rinka. Įmonėje trūksta beveik 200 vairuotojų. Vairuotojo darbas yra sudėtingas, reikalauja daug energijos, o vairuotojas yra atsakingas netgi už keleivių saugumą. Vietoje to, kad didinti atlyginimus, gerinti darbo sąlygas, direktorius bandė išleisti įsakymą mokėti po 150 eurų vairuotojui, kuris į įmonę atves kitą vairuotoją.
Yra nemažai kitų darbo sąlygų problemų. Įmonėje nesuvaldoma darbuotojų diskriminacija. Priemokas už tam tikras darbo sąlygas pavertus premijomis, tik direktorius spręs kam ir kiek mokėti, o diskriminacija padidės.
Jeigu su profesinėmis sąjungomis nebus deramasi ir nebus laikomasi teisėtų jų reikalavimų, jos praras savo vertę ir tai darys poveikį ir kitoms įmonėms.
Įmonėje veikia trys profesinių sąjungų junginiai. Lemiamu momentu bendram tikslui profesinės sąjungos suvienijo savo pastangas. Tam, kad iš karto nebūtų skelbiamas streikas ir parodyti, kad profesinės sąjungos laukia konstruktyvių derybų, bei įspėjant, kad profesinės sąjungos gali, jeigu reikės, organizuoti streiką, o įspėjimas apie tai nėra tušti žodžiai, profesinės sąjungos vieningai organizavo neterminuotą piketą prie Vilniaus miesto savivaldybės. Piketavom savaitę. Savivaldybė toliau bando mūsų ištvermę. Piketai tęsiasi.
Būtų malonu ir būtume dėkingi, jeigu savo susirūpinimus dėl bandymų UAB „Vilniaus viešajame transporte“ žlugdyti profesines sąjungas, pareikštų ir kitos profesinės sąjungos, prašydamos Vilniaus miesto savivaldybės ir UAB „Vilniaus viešasis transportas“ administracijos vadovų atidžiau perskaityti Darbo kodeksą, sėsti prie derybų stalo ne su kategoriškais savo reikalavimais, o atsižvelgiant ne tik į profesinių sąjungų, bet ir į rinkos reikalavimus, nes tie vairuotojai, kurie galėtų dirbti UAB „Vilniaus viešasis transportas“, neįsidarbina, o tai tolygu, kad jie streikuoja.
Savivaldybė turi skirti reikalingas lėšas, kad Lietuvos sostinėje būtų sudaryta kolektyvines sutartis, kuri rodytų pavyzdį ir kitų miestų ir ne tik transporto įmonėms“.
Žiūrėti nuotraukas iš piketo čia.