Profesinės sąjungos pritarė streikui įmonėje UAB „Vilniaus viešasis transportas“

autorius Ričardas

2022 m. gruodžio 2 d. Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ patalpose Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė Kristina Krupavičienė, jos pavaduotojas Ričardas Garuolis, generalinė sekretorė Daiva Kvedaraitė susitiko su Vilniaus savivaldybės įmonėje UAB „Vilniaus viešasis transportas“ veikiančiomis profesinėmis sąjungomis.

2022 m. lapkričio 14 d. UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vadovybė, vienašališkai ir be jokio teisinio pagrindo, neišnaudojus visų mediacijos galimybių, prieš terminą nutraukė derybas dėl kolektyvinės sutarties ir ketinimų protokolą, taip šiurkščiai pažeidė jame nustatytas nutraukimo sąlygas ir šalių prisiimtus įsipareigojimus, taip sulaužant šalių sutartas streiko sustabdymo sąlygos.

UAB „Vilniaus viešasis transportas“ profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius pristatė pasiruošimą streikui, kuris vyks gruodžio 5 dieną, ir pakvietė prie streiko prisijungti kuo daugiau darbuotojų, kurie nepriklauso jo profesinei sąjungai, nes įmonės vadovo planai, nepaisant profesinių sąjungų prieštaravimų, vienašališkai įvesti neskaidrią darbo apmokėjimo tvarką, pagrįstą taškų sistema, kuri sudarytų sąlygas vadovų piktnaudžiavimams kiekvieną mėnesį kiekvienam vairuotojui nustatyti skirtingus atlyginimus, vadovaujantis savo subjektyviais vertinimais arba reikalavimais, kuriuos įgyvendinti dėl darbo specifikos bus neįmanoma, sukels grėsmę, kad vairuotojų, kurių dabar trūksta visose Lietuvos transporto įmonėse, atlyginimai nebebus stabilūs, sumažės ir priklausys nuo vadovų simpatijų ar antipatijų.

Jis atskleidė, kad įmonės vadovybė net ketina įvesti kolektyvinę atsakomybę t.y. už vieno vairuotojo pažeidimą nubausti visus jo brigados narius, sumažinant visiems atlyginimus.

Kristina Krupavičienė tokius UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vadovybės ir miesto savivaldybės vadovų veiksmus įvertino kaip puolimą prieš visas Lietuvos profesines sąjungas, šiurkštų europinio socialinio dialogo laužymą, darantį gėdą Lietuvai kaip Europos Sąjungos narei, kurie sukels rimtus sunkumus vilniečiams, sostinės svečiams, pačios Lietuvos sostinės sklandžiam darbui, bei siekiu galimai sukelti šios įmonės bankrotą, norint ją privatizuoti už mažą kainą arba perduoti jos teikiamas transporto paslaugas privatiems vežėjams.

A.Markevičius pažymėjo, kad šiuo metu įmonėje susidarė tokia teisinė padėtis, kad Lietuvos įstatymai yra streikuojančiųjų pusėje. Streikas yra teisėtas ir jis bus neterminuotas, o nestreikuojantys darbuotojai galės bet kada prisijungti prie streikuotojų.

Jis pakvietė prie streiko prisijungti kuo daugiau darbuotojų, nepriklausomai nuo to kurios profesinės sąjungos jie yra nariai ar nepriklauso profesinei sąjungai, nes šiuo metu sprendžiamas visų darbuotojų ateities klausimas: ar įmonės darbuotojams bus užtikrintos orios darbo ir apmokėjimo sąlygos, ar jos toliau blogės.

A.Markevičius pranešė, kad kai kurie vairuotojai jau gauna atlyginimus už praėjusį mėnesį. Pasirodo, kad jie buvo padidinti tik  60 eurų, nors įmonės vadovybė, gavusi papildomą finansavimą iš savivaldybės, žadėjo jiems 200 eurų padidinimą.

Todėl įmonės vadovybės pažadai, kad įvedus jos siūlomą „taškų“ apmokėjimo sistemą vairuotojų atlyginimai išaugs 20 proc. yra niekuo neįpareigojantys, nes vadovai už neva komandinio darbo nebuvimą ar kitus subjektyvius kriterijus galės bet kada sumažinti vairuotojams atlyginimus.

A.Markevičius pažymėjo, kad streiką pradedanti profesinė sąjunga nekelia kažkokių ypatingų reikalavimų, kaip tai bandoma parodyti, nes ji reikalauja tik tai, kad būtų pratęsta jau ne vienerius metus galiojusi įmonės kolektyvinė sutartis t.y. nebūtų bloginamos darbuotojų darbo sąlygos.

Susitikime dalyvavę vairuotojai skundėsi, kad jau dabar įmonėje galioja tokie darbo reikalavimai, kuriuos įgyvendinti vairuotojams nėra galimybių. Autobusų maršrutai yra sudaromi taip, kad neviršijus greičio sunku laiku atvykti į stoteles, ypač ten kur yra daugiau šviesoforų. Įvedamas ekologinio važiavimo reikalavimas, kad būtų mažiau sunaudojama kuro.

Tačiau norint, kad vairuotojas įgyvendintų vienus reikalavimus, jis turi pažeisti kitus. Todėl vadovai už šiuos pažeidimus visada galės mažinti vairuotojams atlyginimus.

UAB „Vilniaus viešasis transportas” profesinės sąjungos „Solidarumas” pirmininkas Jonas Petraška pavadino šią „taškų“ sistemą „vairuotojų algų ištaškymo sistema“.

Aptarę pasiruošimą streikui visų susitikime dalyvavusių šios įmonės profesinių sąjungų atstovai pritarė streiko reikalavimui atmesti UAB „Vilniaus viešasis transportas“ įmonės vadovybės bandymą įvesti taip vadinamą „taškų“ sistemą, nustatant vairuotojų algas, ir pažadėjo paremti streiką, kuris prasidės gruodžio 5 d. dieną ir tęsis tol kol bus įvykdyti streiko reikalavimai.