2022 m. sausio 10 d. Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Ričardas Garuolis nusiuntė pakartotinas pastabas Turizmo įstatymo pataisoms, kurias pateikė Ekonomikos ir inovacijų ministerija.
Deja, į ankstesnes profesinės sąjungos pastabas buvo beveik neatsižvelgta. Pritarta tik gidų profesinės sąjungos pasiūlymui, kad darbo metu gidai privalėtų segėti Lietuvoje patvirtintą gido pažymėjimą.
Visi kiti pasiūlymai buvo atmesti. Ypač Lietuvos gidus skaudina ministerijos noras leisti gidų paslaugas teikti asmenims iš trečiųjų šalių. Dėl pandemijos labiausiai nukentėjo turizmo sektorius, o ypač gidai, kurie neteko darbo, nes dėl karantino apribojimų turistai iš užsienio nustojo atvykti į Lietuvą. Tačiau patvirtinus ministerijos siūlomas Turizmo įstatymo pataisas Lietuvos gidai, atsigavus turizmo srautams, turės mažiau darbo nei turėjo iki pandemijos.
Savo atsakyme Lietuvos Ekonomikos ir inovacijų ministerija aiškiai parodo, kad neketina ginti nei užsienio turistų teisės gauti teisingą informaciją apie Lietuvą, nei Lietuvos gidų, kurių mokesčiai išlaikoma ir ministerija, teisių, teigdama, kad Lietuvos ir ES šalių gidai neva turi monopoliją, kuriai neva prieštarauja Lietuvos ir Europos Sąjungos (ES) įstatymai ir direktyvos, o trečiųjų šalių asmenys negavę teisės Lietuvoje teikti gidų paslaugas yra neva diskriminuojami.
Kodėl ministerijos atstovai nemato Lietuvos gidų diskriminacijos, kai jiems keliami aukštesni nei užsieniečiams reikalavimai? Lietuvos piliečiai, norintys dirbti gidais, privalo baigti pusės metų trukmės valstybės nustatytus gidų kursus ir išlaikyti Lietuvos istorijos ir ekskursijos vedimo egzaminus. Tačiau norintiems Lietuvoje dirbti gidams iš ES šalių Lietuvos istorijos egzamino laikyti nereikia ir net nebūtina baigti gidų kursų, jei jų šalyse to nereikalaujama.
Panašu, kad tokius pačius reikalavimus Ekonomikos ir inovacijų ministerija ketina taikyti ir gidams iš trečiųjų šalių, kuriems nei Lietuvos istorijos egzamino laikyti nereikės, nei jie galės papasakoti apie ES, kurioje patys negyvena. Labiausiai šia pataisa pasinaudos gidai iš Rusijos, Kinijos ir Baltarusijos, kurios Lietuvos gidams savo šalyse dirbti draudžia ir savo šalyse bei pasaulyje vykdo priešišką Lietuvai informacinę kompaniją.
Įdomu, kad ministerija pati nepateikusi jokių skaičiavimų apie naudą, kurią suteiks Lietuvos gidų pakeitimas užsieniečiais iš trečiųjų šalių, piktinasi, jog gidų profesinė sąjunga nepateikė skaičiavimų apie sumažėsiančias gidų ir valstybės pajamas.
Viršelyje Lietuvos Ekonomikos ir inovacijų viceministro Vinco Jurgučio, atsakingo už turizmo sektorių, nuotrauka.
Žemiau skaitykite visą Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ atsakymą su komentarais.
Ekonomikos ir Inovacijų ministrei Aušrinei Armonaitei 2022 01 10 Nr. 10 -013
DĖL LR TURIZMO ĮSTATYMO NR. VIII-667 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO DERINIMO PAŽYMOS
Pateikiame savo komentarus.
Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymai ir argumentai:
Siūlome visiškai išbraukti Turizmo įstatymo 28 straipsnio pataisą „8. Trečiųjų šalių gidų profesinės kvalifikacijos pripažinimo Lietuvos Respublikoje tvarkos aprašą tvirtina Vyriausybės įgaliota institucija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymu.“ <…>
Suteikti trečiųjų šalių piliečiams teisę Lietuvoje teikti gido paslaugas nėra poreikio. <…>
Leidimas dirbti gidais trečiųjų šalių piliečiams sumažintų valstybės pajamas. <…>
Leidimas dirbti gidais trečiųjų šalių piliečiams pakenktų tvariam turizmo augimui Lietuvoje ir stabdytų turistų srautų augimą bei investicijas. <…>
Leidimas dirbti gidais trečiųjų šalių piliečiams pakenktų geram Lietuvos įvaizdžiui ir atvertų galimybes informacinėms diversijoms prieš Lietuvą. <…>
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsakymai į Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymus ir argumentus:
Neatsižvelgta.
Neaišku, kokiais tyrimais ir kokias skaičiavimais vadovaujasi profesinė sąjunga savo teiginiuose, labiau tikėtina, jog profesinės sąjungos teiginiai grįsti asmeninėmis prielaidomis siekiant apsaugoti vietinę gidų rinką (išlaikyti monopolį), kas prieštarauja teisės aktams bei yra diskriminacija užsienio gidų atžvilgiu.
Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo Nr. VIII-667 pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Turizmo įstatymo projektas) 28 straipsnio 8 nuostata (pareiga) dėl kvalifikacijų pripažinimo kilo iš kitų teisės aktų – Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų įstatymo 61 straipsnio ir LRV 2008-06-18 nutarimo Nr. 637, 1.1.9 papunkčio.
Parengtas Trečiųjų šalių gidų profesinės kvalifikacijos pripažinimo Lietuvos Respublikoje tvarkos aprašo projektas bus derinimas su socialiniais partneriais.
Gidų kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ komentaras:
Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) nepateikė skaičiavimų rodančių, kokią naudą Lietuvos biudžetas gaus, jei bus leista gido paslaugas teikti asmenims iš trečiųjų šalių. EIMIN teiginys „tikėtina, jog profesinės sąjungos teiginiai grįsti asmeninėmis prielaidomis siekiant apsaugoti vietinę gidų rinką (išlaikyti monopolį), kas prieštarauja teisės aktams bei yra diskriminacija užsienio gidų atžvilgiu“, neturi pagrindo, nes jau dabar Europos Sąjungos (ES) ir Šengeno sutarties valstybių gidai gauna laikinus leidimus teikti gidų paslauga ir jas teikia Lietuvoje, bet neradome europinių institucijų direktyvų ir rekomendacijų, reikalaujančių, kad trečiųjų šalių piliečiai teiktų gidų paslaugas ES ir Šengeno sutarties valstybėse. Tokio reikalavimo neradome ir EIMIN minėtuose Lietuvos teisiniuose aktuose.
Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymai ir argumentai:
Siekiant užkirsti kelią informacinėms diversijoms, Lietuvos šmeižimui ir juodinimui bei gero Lietuvos įvaizdžio kenkimui siūlome Turizmo įstatymo 5 straipsnį papildyti taip: „Vyriausybės įgaliota institucija panaikina gido pažymėjimo galiojimą, kai: asmuo nusižengia gido etikai. Gido etikos kodeksą sudaro gidų visuomeninės organizacijos. Lietuvos gidų etikos kodeksą tvirtina ir jo nuostatas įgyvendina Vyriausybės įgaliota institucija kartu su gidų visuomeninėmis organizacijomis“.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsakymai į Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymus ir argumentus:
Neatsižvelgta.
Teisės aktais negalima įpareigoti privačių / visuomeninių organizacijų rengti teisės aktus (profesinė sąjunga „Solidarumas“ nurodo, kad gidų kodeksą sudaro visuomeninės organizacijos). Be to, turėtų būti nurodytas konkretus subjektas (pavyzdžiui, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“), atsakingas už gidų etikos sudarymą, o ne abstrakcija „gidų visuomeninės organizacijos“, tačiau ir tai negalėtų būti įgyvendinama, nes nėra tokios asociacijos, turinčios gidų savivaldos teisę.
Gidų kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ komentaras:
Įstatyme turėtų būtų nurodyta, kuri valstybinė institucija ir kurios visuomeninės gidų organizacijos kartu parengia Lietuvos gidų etikos kodeksą.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsakymai į Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymus ir argumentus:
Taip pat, jei laikysime, jog gido etikos esmė yra objektyvios tiesos skelbimas ekskursijos metu, tai nėra duomenų, kad ekskursijų metu masiškai būtų teikiama piktybiškai neobjektyvi informacija, kuria būtų siekiama suklaidinti ekskursijos dalyvį (vartotoją).
Gidų kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ komentaras: Atsakinga valstybinė institucija kartu su gidų visuomeninėmis organizacijomis sudarytų Gidų etikos kodekso komisiją, kuri pasitelkusi ekspertus įvertintų pateiktus įrodymus (vaizdo-garso įrašus ir pn.), spręstų ar gido teikiama informacija klaidino turistus ir kenkė Lietuvos įvaizdžiui bei spręstų apie taikomų priemonių, užkertančių kelią dezinformacijai dydį (įspėjimą, leidimo teikti gido paslaugas tam tikrą laikotarpį arba visam laikui panaikinimą). Jei nebus duomenų apie neteisingą informaciją teikiančius gidus, ši komisija nesirinks. Lietuvos gidų etikos kodekso tikslas yra užtikrinti, kad vartotojai t.y. turistai gautų teisingą informaciją apie Lietuvą, o dezinformaciją platinantys gidą nebegalėtų toliau klaidinti turistų. Deja, gidai pateikia nemažai pranešimų apie tokius gidus, kurie dažniausiai yra ne Lietuvos piliečiai.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsakymai į Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymus ir argumentus:
Trečia, vartotojams taip pat keliami tam tikri reikalavimai, vidutinis vartotojas suprantamas kaip vartotojas, kuris yra pakankamai informuotas, protingai atidus ir apdairus, atsižvelgiant į socialinius, kultūrinius ir kalbinius veiksnius (Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo 2 str. 13 d.), todėl vartotojai teoriškai turėtų atsirinkti netinkamą / klaidinančią informaciją, teikiamą ekskursijų metu. Be to, veikia rinkos ekonomika ir vartotojai patys atsirenka, iš kurio gido užsisakyti paslaugas (yra tiek vartotojų, tiek gidų su įvairia nuomone).
Gidų kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ komentaras:
Turistai dažniausiai apie Lietuvą žino tik labai paviršutiniškai ir į Lietuvą atvyksta tam, kad sužinotų daugiau, todėl retas iš jų gali suprasti, kad gidas teikia neteisingą informaciją.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsakymai į Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymus ir argumentus:
Dar gi, teisės aktai nedraudžia profesinei sąjungai sukurti savo gidų etikos kodeksą, kurio pasižadėtų laikytis gidai. Atsižvelgiant į tai, kas nurodyta aukščiau, nematome poreikio kurti gido etikos kodeksą.
Gidų kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ komentaras:
Visuomeninių organizacijų etikos kodeksai neturi įstatymo galios ir negalės užkirsti kelio gidui, skleidžiančiam dezinformaciją, teikti gido paslaugas. Daugiausia ką gali padaryti visuomeninės organizacijos – tai pašalinti tokius gidus iš savo organizacijos narių už savo organizacijos etikos kodekso pažeidimą.
Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymai ir argumentai:
Šiuo metu nėra galimybės atimti leidimo dirbti gido darbą tokiems antivalstybine veikla užsiimantiems asmenims kaip Algirdas Paleckis, jei jie yra baigę gidų kursus.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsakymai į Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymus ir argumentus:
Neatsižvelgta.
Gidų ir kelionių vadovų profesinė sąjungos „Solidarumas“ minimas asmuo neturi išduoto gido pažyėjimo.
Gidų kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ komentaras:
Tai, kad asmenys Lietuvos valstybinio saugumo departamento ataskaitose įvardijami kaip užsiimantus antivalstybine veikla dar nedirba gidais, nėra pagrindas teigti, kad tai neįvyks ateityje.
Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymai ir argumentai:
Siekiant pagerinti gidų paslaugas teikiančių asmenų kontrolę ir apsaugoti turistų teisę gauti teisingą informaciją siūlome pakeisti 17 straipsnio. 34 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„34 straipsnis. Vyriausybės įgaliotos institucijos teisės atliekant turizmo paslaugų teikėjų veiklos priežiūra
1.Lietuvos Respublikoje įsteigtų kelionių organizatorių, kelionių pardavimo agentų, turizmo paslaugų rinkinių pardavėjų, gidų, apgyvendinimo paslaugų teikėjų veiklos priežiūrą atlieka Vyriausybės įgaliota institucija Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo, šio įstatymo ir ekonomikos ir inovacijų ministro nustatyta tvarka“.
Šiuo metu Lietuvos Respublikos Vartotojų teisių tarnyba atsisako vykdyti asmenų, teikiančių gido paslaugas kontrolę, nes Turizmo įstatymo 17 straipsnio 34 straipsnyje nėra paminėti gidai.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsakymai į Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymus ir argumentus:
Neatsižvelgta.
Gidų veiklos priežiūros buvo atsisakyta tikslingai. Vykdyti virš 5000 gidų veiklos priežiūrą būtų labai didelė administracinė našta valstybei, dar didesnė ir sunkesnė būtų įrodinėjimo našta, kad asmuo vedė ekskursiją.
Gidų kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ komentaras:
EIMIN nepateikė skaičiavimų, pagrindžiančių teiginį, kad „Vykdyti virš 5000 gidų veiklos priežiūrą būtų labai didelė administracinė našta valstybei“. Gidų veiklos priežiūrai užtikrinti pakaktų, kad vienas atsakingos valstybinės institucijos darbuotojas, kuriam noriai talkininkautų gidų visuomeninėms organizacijos priklausantys savanoriai, du kartus per mėnesį turistinio sezono metu ir kartą kovo, balandžio, gegužės, rugsėjo ir spalio mėnesiais būtų atliktų kelių valandų trukmės gidų patikrinimus prie turistinių objektų (daugiausia Vilniuje), dalyvaujant policijos pareigūnams, kurie vieninteliai gali surašyti Administracinės teisės aktų pažeidimų protokolą už vertimasi ūkine veikla, neturint tam leidimo.
Gidų veiklos priežiūrą, pasikvietę į talką visuomeninėms gidų organizacijoms priklausančius savanorius daug metų vykdė Valstybinis turizmo departamentas (VTD) kol jis nebuvo panaikintas. Šiuo metu Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba atsisako vykdyti gidų veiklos priežiūrą, motivuodama tuo, kad LR Turizmo įstatymo 34 straipsnyje tarp turizmo paslaugų tiekėjų nėra paminėtas gidų vardas.
EIMIN nepateikė skaičiavimų dėl teiginio, kad „dar didesnė ir sunkesnė būtų įrodinėjimo našta, kad asmuo vedė ekskursiją“. Valstybiniam turizmo departamentui vykdant gidų patikras buvo nubaustas ne vienas neteisėtai gidų paslaugas teikęs asmuo, tačiau dėl to VTD neturėjo papildomų išlaidų bylinėjantis teismuose, nes tai atliko policijos atstovai. Labai retai neteisėtai gidų paslaugas teikiantiantys asmenys kreipėsi į teismus ar nepripažino paskirtų baudų. Tam, kad būtų įrodytas pažeidimą užtekdavo policijai pateikti vaizdo ir garso įrašus.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsakymai į Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymus ir argumentus:
Siūlytina gidų vieninjančios asociacijos jungtis į, pavyzdžiui, „Gidų rūmus“ ir kartu vykdyti gidų veiklos priežiūrą.
Gidų kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ komentaras:
Po VTD panaikinimo Gidų kelionės vadovų profesinė sąjunga „Solidarumas“ savanoriškai, laisvalaikio sąskaita vykdo gidų patikrinimus t.y. užsiima darbu, kurį turėtų atlikti valstybinės institucijos, atsakingos už turizmo paslaugų teikimo priežiūrą. Valstybė, o ne visuomeninės organizacijos suteikia leidimus verstis tam tikra veikla, todėl valstybė, o ne visuomeninės organizacijos turi užtikrinti priežiūrą ir kontrolę, kad būtų laikomasi valstybės nustatytų įstatymų. Visuomeninės organizacijos turėtų tik talkininkauti valstybinėms institucijoms.
Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymai ir argumentai:
Nors Lietuvoje gidų yra daug, bet šiuo metu turistinėms įmonėms ir turistams yra sunku susirasti Lietuvoje reikiamus gidus, nes nebėra anksčiau Valstybinio turizmo departamento tinklalapyje talpinto Lietuvos gidų sąrašo, kuriame būtų nurodyti gidų kontaktai ir kalbos, kuriomis jie dirba. Todėl būtina keisti Turizmo įstatymą, kad atsirastų teisinis pagrindas tokį gidų sąrašą viešai skelbti valstybinių institucijų tinklalapiuose.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsakymai į Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pasiūlymus ir argumentus:
Neatsižvelgta.
Asmenų, turinčių gido pažymėjimą, sąrašas yra viešinamas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (toliau – VVTAT) interneto svetainėje, kaip tai numatyta Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo (toliau – Turizmo įstatymas) 35 str. 2 d. 4 p.
Priešingai nei teigia Gidų ir kelionių vadovų profesinė sąjunga „Solidarumas“, viešinamame sąraše nurodytos kalbos, kuriomis asmuo gali vesti ekskursijas.
Atkreipiame dėmesį, kad kontaktai – el. pašto adresas ar telefono numeris – yra asmens duomenys, o jie yra griežtai reglamentuojami ir be pagrįsto tikslo neviešinami.
Turizmo įstatymo 35 str. 2 d. 4 p. išvardinti svarbiausi rekvizitai, iš kurių galima būtų identifikuoti asmenį, kuriam išduotas gido pažymėjimas ir kokiomis kalbomis vedamos ekskursijos.
Gidų kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ komentaras:
EIMIN tikslas yra padėti verslui tame tarpe ir labiausiai nuo Covid-19 pandemijos nukentėjusiam turizmo sektoriui, todėl šiuo metu, kai europinės institucijos skiria milžiniškas lėšas pandemijos padariniams įveikti ir didinti skaitmeninimą, siūlome EIMIN pateikti įstatymo pataisas ir įgyvendinti kitas iniciatyvas, kurios palengvintų darbdaviams ir vartotojams surasti reikiamus gidus skaitmeninėje erdvėje, o tuo pačiu padėtų kuo greičiau atsigauti Lietuvos turizmo sektoriui.
Pagarbiai
Gidų ir kelionės vadovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Ričardas Garuolis