Valstybinėje įmonėje už darbuotojų išnaudojimą bus nubaustas vadovas

autorius Ričardas

AB „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkui Stanislavui Fedaravičiui pateikus skundą dėl per didelio darbuotojų darbo krūvio ir darbo ir poilsio rėžimo pažeidimų, Valstybinė darbo inspekcija atliko tyrimą ir nustatė, kad mobiliųjų geležinkelio transporto darbuotojų, konkrečiau, traukinio mašinistų, darbas, atliekamas viršijant teisės aktų leidžiamą maksimalų darbo laiką ir pažeidžiant minimalaus poilsio laiko režimą, laikytinas keliančiu grėsmę geležinkelio transporto saugiam eismui.

Už nustatytus pažeidimus AB „LTG CARGO” atsakingam asmeniui bus taikomos administracinio poveikio priemonės, reikalavimas pašalinti patikrinimo metu identifikuotus pažeidimus, rekomendacijos dėl darbo laiko režimo ir minimaliojo poilsio laiko reikalavimų laikymosi, prevencinių priemonių, kurios užkirstų kelią naujiems pažeidimams atsirasti.

Pateikiame visą Valstybinės darbo inspekcijos atsakymą.

AB „Lietuvos geležinkeliai“ Darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkui Stanislavui Federavičiui

Kopija: LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus vyr. patarėjai Rūtai Juršaitei

 LR vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui Jonui Griciui

DĖL SKUNDŲ NAGRINĖJIMO

Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) Vilniaus teritoriniame skyriuje 2021-10-08 gautas AB „Lietuvos geležinkeliai“ Darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininko Stanislavo Federavičiaus 2021-10-04 pranešimas Nr. 10-096 (toliau – Skundas) dėl „AB „LTG CARGO“ LT-1 traukinio mašinistų darbo ir poilsio laiko pažeidimų“.

2021-10-12 gautas AB „Lietuvos geležinkeliai“ Darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininko Stanislavo Federavičiaus 2021-10-11 papildomas skundas Nr. 10-101 dėl AB „LTG CARGO“ LT-3 traukinio mašinistų darbo ir poilsio laiko pažeidimų“.

VDI, vykdydama savo funkcijas, vadovaujasi Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymu, VDI nuostatais ir VDI reglamentu, kurie nustato VDI funkcijas ir kompetencijos ribas. Pagal VDI veiklą reglamentuojančių norminių teisės aktų nuostatas VDI kompetencijai priskiriama nelaimingų atsitikimų darbe, profesinių ligų, darbuotojų saugos ir sveikatos norminių aktų pažeidimo prevencija ir Lietuvos Respublikos darbo kodekso (toliau – DK), darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo santykius reglamentuojančių įstatymų ir kitų norminių teisės aktų vykdymo kontrolė įmonėse, įstaigose, organizacijose ar kitose organizacinėse struktūrose, nepaisant jų nuosavybės formos, rūšies, veiklos pobūdžio, taip pat atvejais, kai darbdavys yra fizinis asmuo (VDI įstatymo 4 straipsnis).

 VDI specialistai, vykdydami nustatytas funkcijas turi teisę gauti iš darbdavių dokumentus (jų nuorašus, išrašus) ir kitus duomenis, reikalingus tarnybinėms funkcijoms atlikti (Įstatymo 9 str. 1 d. 2 p.; Nuostatų 13 p.; Reglamento 17 p.). Šios dokumentinės analizės, asmenų paaiškinimų, kitų teisiškai reikšmingų teisiškai reikšmingų aplinkybių ir faktų vertinimo pagrindu, VDI pareigūnai atlieka tyrimą ir teikia savo išvadas.

2021-10-04 skunde nurodote, kad „AB „Lietuvos geležinkeliai” darbuotojų profesinė sąjunga „Solidarumas” nuolat gauna ir turi informacijos dėl darbo ir poilsio laiko pažeidimų AB „LTG CARGO” operatyvinio valdymo departamento traukinių valdymo skyriaus Vilniaus grupėje

(LT-1)“.

Nurodote, kad „Vilniaus grupės (LT-1) traukinio mašinistų darbo dienos (pamainos) darbo laikas jau siekia net 8 val., t. y. traukinio mašinistai kartais dirba iki 20 val. ir nekeičiami po 12 val. atidirbtos darbo dienos (pamainos)“.

2021-10-11 skunde nurodote, kad „AB „Lietuvos geležinkeliai” darbuotojų profesinė sąjunga „Solidarumas” gavo informacija dėl darbo ir poilsio laiko pažeidimų AB „LTG CARGO” operatyvinio valdymo departamento traukinių valdymo skyriaus Radviliškio grupėje (LT-3)“. Nurodote, kad per 2021 m. rugpjūčio mėn. Radviliškio grupėje (LT-3) nemaža dalis viso kolektyvo išdirbo po 250-260 val., dalis traukinio mašinistų išdirbo apie 300-320 val. Radviliškio grupės (LT-3) Manevrų operatoriai praktiškai visi išdirba po 250-260 val.

Valstybinės darbo inspekcijos prašote atlikti patikrinimus AB „LTG CARGO” operatyvinio valdymo departamento traukinių valdymo skyriaus Vilniaus grupės (LT-1)“, Kauno grupės (LT-2), Radviliškio grupės (LT-3) ir Klaipėdos grupės (LT-4).

2021-10-04 pranešimo Nr. 10-096 ir 2021-10-11 skundo Nr. 10-101 pagrindais, buvo atliktas patikrinimas AB „LTG CARGO” operatyvinio valdymo departamento traukinių valdymo skyriaus Vilniaus grupėje (LT-1), Kauno grupėje (LT-2), Radviliškio grupėje (LT-3) ir Klaipėdos grupėje (LT-4).

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 534 pakeistas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496 „Dėl Lietuvos Respublikos darbo kodekso įgyvendinimo“ patvirtintu „Darbo laiko ir poilsio laiko ypatumų ekonominės veiklos srityse aprašas“ (toliau – Aprašas), kurio III skyrius nustato darbo ir poilsio laiko ypatumus geležinkelių transporte, kai neteikiamos tarpvalstybinės paslaugos (toliau – Ypatumai), mobiliesiems geležinkelio transporto darbuotojams darbo dienos (pamainos) trukmė – ne ilgesnė kaip 12 valandų, maksimali savaitės darbo laiko trukmė – 48 valandos (Ypatumų 24.1 p.). Visais atvejais darbuotojų, valdančių traukinius, poilsio namuose tarp kelionių trukmė negali būti trumpesnė kaip 12 valandų iš eilės (Ypatumų 24.6 p.).

Patikrinimo metu nustatyta, kad Vilniaus grupės (LT-1), Kauno grupės (LT-2), Radviliškio grupės (LT-3) ir Klaipėdos grupės (LT-4) traukinių mašinistams taikoma suminė darbo laiko apskaita. Remiantis AB „LTG CARGO“ generalinio direktoriaus 2019-02-01 įsakymu Nr. ĮS(CARGO)-8, traukinio mašinistams nustatytas dviejų mėnesių suminės darbo laiko apskaitos laikotarpis. Esant suminei darbo laiko apskaitai pasirenkamas ilgesnis negu įprasta savaitės apskaitinis laikotarpis ir jo metu dirbama skirtingu intensyvumu atskiromis savaitėmis.

Įvertinus patikrinimo metu pateiktus AB „LTG CARGO” mobiliojo geležinkelio transporto darbuotojų darbo sutartis, 2021 m. sausio – rugsėjo mėn. darbo grafikus, darbo laiko apskaitos žiniaraščius, nustatyta:

1.Mobiliojo geležinkelio transporto darbuotojai (traukinio mašinistai), dirbantys pagal suminę darbo laiko apskaitą, per septynių paeiliui einančių dienų laikotarpį dirbo daugiau nei keturiasdešimt aštuonias valandas iš eilės.

2. Mobiliojo geležinkelio transporto darbuotojams (traukinio mašinistams) per septynių paeiliui einančių dienų laikotarpį nesuteikiamas 35 val. nepertraukiamasis poilsis.

 3. Mobiliojo geležinkelio transporto darbuotojai (traukinio mašinistai) dirbo daugiau kaip šešias dienas per septynias paeiliui einančias dienas (pvz., nuo 7 iki 19 dienų iš eilės).

4. Mobiliojo geležinkelio transporto darbuotojų (traukinio mašinistų) darbo grafikai neatitinka nustatytus darbo ir poilsio laiko trukmės reikalavimus (dalies traukinio mašinistų darbo grafikuose nėra nustatyta darbo laiko pradžia ir pabaiga, poilsio tarp reisų trukmė ir pan.).

 5. Mobiliojo geležinkelio transporto darbuotojų (traukinio mašinistų) darbo dienos (pamainos) trukmė ilgesnė kaip 12 val., poilsio tarp reisų trukmė trumpesnė kaip 12 val. iš eilės.

 6. Dalis Radviliškio grupės (LT-3) mobiliojo geležinkelio transporto darbuotojų (traukinio mašinistų) dirbo dvi naktis iš eilės. Pažymėtina, kad septynių dienų laikotarpis apima paeiliui septynias kalendorines dienas, nebūtinai sutampančias su kalendorine savaite.

DK 115 str. 1 d. reglamentuoja, kad jei nustatyta suminė darbo laiko apskaita, dirbama darbo (pamainų) grafikuose nurodytu laiku, laikantis nustatytų maksimaliojo darbo laiko reikalavimų.

DK 122 str. 3 d. nustato, kad pertraukų trukmę, jų pradžią, pabaigą ir kitas sąlygas nustato darbo teisės normos ir darbo dienos (pamainų) grafikai. Esant suminei darbo laiko apskaitai, darbuotojo darbo laiko režimas ir darbuotojo poilsio dienos nustatomos pagal darbo grafiką.

Pareiga sudaryti darbo grafiką tenka darbdaviui. (LAT nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3- 178-684/2019).

Mobilieji geležinkelio transporto darbuotojai dirba pagal individualius darbo (pamainų) grafikus (Ypatumų 22 p.).

Poilsis suteikiamas už dirbtą laiką pagal darbo (pamainų) grafiką, todėl turi būti laikomasi Ypatumuose numatytų ne ilgesnės kaip 12 val. darbo dienos (pamainos) trukmės ir ne trumpesnės kaip 12 val. iš eilės poilsio namuose tarp kelionių trukmės.

Kadangi šie darbuotojai dirba pagal individualius darbo (pamainų) grafikus, tai juose ir turi būti nurodyta darbo pradžia bei pabaiga, taip pat prireikus darbo (pamainų) grafikas gali būti tikslinamas.

Vadovaujantis Ypatumų 24.4. punktu darbuotojai, valdantys traukinius, negali dirbti daugiau kaip 2 naktis paeiliui.

Lietuvos geležinkelių įmonių grupės šakos kolektyvinės sutarties 5.11 p. numato, kad per septynių paeiliui einančių kalendorinių dienų laikotarpį negali būti dirbama ilgiau kaip 16 val. viršvalandžių. Maksimali viršvalandžių trukmė per metus – 360 val.

Tačiau Lietuvos Respublikos darbo kodekso 119 str. 4 d. numato, kad dirbant viršvalandžius, negali būti pažeisti maksimaliojo darbo laiko ir minimaliojo poilsio reikalavimai.

Taip pat LR darbo kodekso 193 str. 3 d. numato, kad kolektyvinėse sutartyse, sudaromose nacionaliniu, šakos ar teritoriniu lygmeniu, įtvirtintomis darbo teisės normomis galima nukrypti nuo šiame kodekse ar kitose darbo teisės normose nustatytų imperatyvių taisyklių, išskyrus taisykles, susijusias su maksimaliuoju darbo ir minimaliuoju poilsio laiku, darbo sutarties sudarymu ar pasibaigimu, minimaliuoju darbo užmokesčiu, darbuotojų sauga ir sveikata, lyčių lygybe ir nediskriminavimu kitais pagrindais, jeigu kolektyvine sutartimi pasiekiama darbdavio ir darbuotojų interesų pusiausvyra.

Ginčai dėl tokių normų teisėtumo nagrinėjami darbo ginčams dėl teisės nagrinėti nustatyta tvarka.

Nustačius, kad kolektyvinės sutarties sąlyga prieštarauja šiame kodekse ar kitose darbo teisės normose nustatytoms imperatyvioms taisyklėms, ar kolektyvine sutartimi nėra pasiekiama darbdavio ir darbuotojų interesų pusiausvyra, ji negali būti taikoma, o taikoma šio kodekso ar darbo teisės normos taisyklė.

Bet kuriuo atveju kolektyvinė sutartis gali gerinti darbuotojų padėtį, palyginti su ta, kuri nustatyta šiame kodekse ar kitose darbo teisės normose.

Patikrinimo metu surinktų ir ištirtų įrodymų visuma patvirtina, kad AB „LTG CARGO” pažeidė „Darbo laiko ir poilsio laiko ypatumų ekonominės veiklos srityse aprašo“, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 534, III skyriaus „Darbo ir poilsio laiko ypatumai geležinkelių transporte, kai neteikiamos tarpvalstybinės paslaugos“ 22 p. 24.1.p., 24.4 p. Lietuvos Respublikos darbo kodekso 114 str. 4 p., 115 str. 1 d., 3 d., 119 str. 3 d., 4 d., 122 str. 2 d. 3 p.

Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad mobiliųjų geležinkelio transporto darbuotojų, konkrečiau, traukinio mašinistų, darbas, atliekamas viršijant teisės aktų leidžiamą maksimalų darbo laiką ir pažeidžiant minimalaus poilsio laiko režimą, laikytinas keliančiu grėsmę geležinkelio transporto saugiam eismui.

AB „LTG CARGO” yra tas subjektas, kuris privalo tinkamai organizuoti mobiliųjų geležinkelio transporto darbuotojų darbą. Šios prievolės vykdymo pagrindu subjektui tenka tokios pozityviosios pareigos:

1)informuoti mobilųjį geležinkelio transporto darbuotoją apie jam, kaip traukinio mašinistui, taikomus darbo ir poilsio laiko trukmės reikalavimus;

2) užtikrinti, kad mobiliojo geležinkelio transporto darbuotojo darbo grafikas atitiktų nustatytus darbo ir poilsio laiko trukmės reikalavimus;

3) nuolat kontroliuoti, kaip mobilusis geležinkelio transporto darbuotojas laikosi jam taikomų darbo ir poilsio laiko trukmės reikalavimų;

4) reaguoti į nustatytus darbo ir poilsio laiko trukmės reikalavimų pažeidimus, t. y. pašalinti identifikuotus pažeidimus ir imtis prevencinių priemonių, kurios užkirstų kelią naujiems pažeidimams atsirasti.

 VDI Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių teritoriniai skyriai konstatuoja, kad AB „LTG CARGO”, nevykdantis pirmiau įvardytų pareigų, turi prisiimti neigiamus padarinius, susijusius su mobiliajam geležinkelio transporto darbuotojui taikomų darbo ir poilsio laiko trukmės reikalavimų nesilaikymu.

Tyrimo metu nustatytos faktinės aplinkybės leidžia daryti pagrįstą išvadą, kad AB „LTG CARGO” neužtikrino, kad būtų laikomasi Darbo kodekso, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 28 d. nutarimo Nr. 534 III skyriuje „Darbo ir poilsio laiko ypatumai geležinkelių transporte, kai neteikiamos tarpvalstybinės paslaugos“ nustatytų maksimalaus darbo laiko ir minimaliojo poilsio laiko reikalavimų.

Už nustatytus pažeidimus AB „LTG CARGO” atsakingam asmeniui bus taikomos administracinio poveikio priemonės, reikalavimas pašalinti patikrinimo metu identifikuotus pažeidimus, rekomendacijos dėl darbo laiko režimo ir minimaliojo poilsio laiko reikalavimų laikymosi, prevencinių priemonių, kurios užkirstų kelią naujiems pažeidimams atsirasti.

 Vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 10 straipsniu, šis atsakymas ir jame nurodytos išvados gali būti skundžiamos Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybinam darbo inspektoriui arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui, t. y. per vieną mėnesį nuo skundžiamo dokumento suinteresuotai šaliai įteikimo dienos.

Vyriausiasis darbo inspektorius         Gintaras Semėnas