Atviras kreipimasis į Vilniaus miesto merą Remigijų Šimašių.
Patogus ir greitas viešasis transportas – Vilniaus miesto prioritetas. Vienas iš svarbiausių reikalavimų – viešojo transporto patogumas, nauji, tvarkingi ir laiku važiuojantys troleibusai ir autobusai. Gražūs tikslai ir siekiai, tačiau kokiomis priemonėmis ir būdais tai įgyvendinama? Ar UAB „Vilniaus viešasis transportas“ (toliau – VVT) eliminuota iš keleivių pervežimo rinkos? Tokie klausimai kyla, kai matai Vilniaus miesto savivaldybės (toliau – savivaldybė) poziciją VVT atžvilgiu. O jos pozicijos tiesiog nėra. Visas dėmesys nukreiptas į greitas priemones viešojo transporto atnaujinimui – tarptautiniui konkursui privačiam vežėjui parinkti. Ir iš konkurso pavadinimo matome savivaldybės aiškią žinutę skirtą VVT – Konkursas vyks be jūsų!
VVT darbuotojų profesinė sąjunga tikėjosi, kad savivaldybė imsis ryžtingų veiksmų sprendžiant opias įmonės problemas trukdančias teikti vilniečiams kokybiškas paslaugas. Viena iš problemų – nesąžiningas pajamų paskirstymas tarp VVT ir Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ (toliau –SĮSP). Kviečiame peržiūrėti Vilniaus tarybos sprendimu SĮSP skiriamą pajamų dalį už viešojo transporto organizavimą ir koordinavimą, kuris sudaro 14 procentų nuo viešojo transporto bilietų pardavimo. Tai turi tapti sutarties objektu, už teikiamas paslaugas tarp VVT ir SĮSP, kuriame aiškiai turi būti nustatytas mokestis už teikiamas paslaugas, kuris negali priklausyti nuo pravažiavimo bilietų kainų svyravimų, kadangi SĮSP darbo krūvis ir apimtys dėl to nedidėja.
Sekanti problema – viešieji pirkimai, kurie ne tik, kad nesumažina detalių ir pirkinių kainos, bet ją padidina. Viešieji pirkimai varžo įmonės darbą laike, o konkuruojant keleivių pervežimo sektoriuje visi dalyviai turi dirbti vienodomis sąlygomis.
Politinių interesų veiksnys yra įmonės skaudulys. Politinės partijos neturi daryti įtakos įmonės darbui savo politiniams interesams tenkinti. Kalbame apie politinį nepotizmą, nepagrįstų lengvatų ir naujų nuostolingų maršrutų kūrimą. Sakote, kad aktyviam miesto gyvenimui reikia sugrąžinti naktinius maršrutus. Gerai. Naktiniai autobusai sugrįžo, bet šiandieną matome, kad jie įmonei neša nuostolius. Klausimas, kodėl į tarptautinio konkurso pagrindinių viešojo transporto maršrutų grupę neįtraukti naktiniai maršrutai? Jeigu politikai priima sprendimą atidaryti naujus nuostolingus maršrutus, tai atsiranda pareiga surasti finansavimo šaltinį.
Stebina tai, kad savivaldybė konkurso tvarkoje numatydama VVT aptarnaujamų maršrutų skaičiaus mažėjimą, ko pasekoje numatytas etatų mažinimas, ir toliau už savo lėšas ruošia autobusų vairuotojus. Konkurso tvarkoje toliau numatyta, kad pirmoje eilėje privatus vežėjas į darbą įpareigojamas priimti transporto priemonių vairuotojus, netekusius darbo VVT. Klausimas – ruošiame vairuotojus privačiam vežėjui?
Konkurso tvarkoje pasigendam saugiklių nuo galimai užprogramuotos dempingo grėsmės. Praktika Lietuvoje rodo, kad atėjus privačiam vežėjui pravažiavimo bilietų kainos kyla. Kauno mieste konkursus vežti keleivius maršrutiniais taksi laimėjusi UAB „Kautra“, motyvuodama tuo, kad dabar kauniečius vežioja nuostolingai, Kauno tarybai palaiminus, pabrangino keliones mikroautobusais nuo 0,9 iki 1 euro. Klaipėdos miesto savivaldybė motyvuodama, kad viešojo transporto sąnaudos pabrango 5,5 proc. nuo 2016 metų pabrangino pravažiavimo bilietų kainas klaipėdiečiams. Turėtume kalbėti apie socialinio dempingo grėsmes ir pasėkmes įmonės darbuotojams ir Vilniaus miesto biudžetui. Privatūs vežėjai daugiau taiko netipines darbo formas, teikia pirmenybę patogiausioms ir mažiausiai kainuojančioms darbo formoms, kurios padidina nedeklaruoto darbo riziką.
Pabaigai. Dėl savivaldybės neveiksnumo, praėjus daugiau kaip metams po savivaldos rinkimų, įmonė neturi galutinai suformuotų valdymo organų ir aiškiai suformuluotų tikslų ir užduočių. Įmonei esant paralyžiaus būsenoje, savivaldybė skelbia tarptautinį konkursą privačiam vežėjui parinkti. Idomu tai, kad tik po šio konkurso paskelbimo, įmonės valdyba žada artimiausiu metu išrinkti įmonės direktorių, kuris neturės net teorinių galimybių pasiruošti konkursui. Galima tik spėti, kur buvo nukreipta savivaldybės energija ir ryžtas, kurti ar išparduoti?
Įmonės darbuotojai turėjo didelių lūkesčių susijusių su permainomis Vilniaus savivaldybėje. Tikėjo įmonės ateitimi, turėjo vilties, kad miesto valdžia sieks kartu atgaivinti įmonę, kuri daugelį metų buvo klampinama į skolų liūną. Turėjo teisę į vienodas ir sąžiningas sąlygas dalyvauti jau paskelbtame tarptautiniame konkurse.
Kai politikai sako, kad konkursas yra vienintelė priemonė pasitikrinti, ar įmonė veikia efektyviai, turime aiškiai pasakyti – Vilniaus miesto savivaldybė turi prisiimti politinę atsakomybę už prarastus metus, už negebėjimą greitai suformuoti įmonės valdymo organus, už aiškių tikslų ir užduočių įmonei nesuformavimą. Tai Jūsų, kaip pagrindinio įmonės akcininko pareiga.
Gerbiamas mere, Jūs kalbate apie turtingą Vilnių, apie gerų atlyginimų miestą ir kas svarbiausia – sąžiningą Vilnių, tad esame atviri plačioms diskusijoms dėl UAB „Vilniaus viešasis transportas“ ateities, bet turime būti atviri ir sąžiningi.
Pagarbiai,
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius