Lietuvos Respublikos valstybinė geležinkelių įmonių grupė AB „Lietuvos geležinkeliai“ paskelbė, kad visose geležinkelio stotyse Lietuvoje iki šių metų vasaros pabaigos nebeliks bilietų kasų.
Pagyvenusius keliautojus ištiko šokas, nes daugelis iš jų nesinaudoja internetu ar banko kortelėmis, todėl norėdami nusipirkti bilietus jie turės dar papildomai eiti iki „Perlas“ terminalų, vietoje to, kad traukinio bilietus įprastai nusipirktų pačioje stotyje. Bilietus dar bus galima įsigyti internetu arba bilietų automatuose, kuriuose atsiskaitymai priimami tik banko kortelėmis. Jei keleivis sugalvotų įsigyti pravažiavimo bilietą traukinyje turės mokėti 2 eurais brangiau.
Lietuvos transporto profesinių sąjungų forumo pirmininkas Bronius Bučelis, komentuodamas šiuos planus, sakė: „Kyla klausimas – ar tikrai kiekvienas vyresnio amžiaus asmuo galės važiuoti traukiniu? Kas patars močiutei, kuriuo traukiniu važiuoti ir kokioje stotelėje išlipti ir ar pavyks nusipirkti bilietą su jai priklausančia nuolaida?
Klausimas ar šis „Lietuvos geležinkelių“ žingsnis nesumažins pasirinkimo laisvės atsiskaityti už paslaugas patogiausiu vartotojams būdu, lieka neatsakytas. Ar tikrai ši valstybės įmonė rūpinasi – žmonėmis, ar patogumu įmonei? Ar jie tikrai suinteresuoti pervežti kuo daugiau keleivių?
Ne vienus metus bendravau su AB ,,Lietuvos geležinkeliai“ atstovais ir su liūdesiu stebėjau darbuotojų atleidimus. Dabar man kelia nerimą tai, kad bendrovės valdyba priima sprendimus ne gyventojų naudai. Kodėl AB ,,Lietuvos geležinkeliai“ nesitaria su jiems pelną nešančiais keliautojais, bet eina sau paprastesniu keliu, atsisakant bilietų kasų, tuo pačiu mažinant savo darbuotojų skaičių?“
Bendrovės tinklalapyje rašoma: „Lietuvos geležinkeliai“ yra didžiausia Baltijos šalyse geležinkelių grupė, veiklą vykdanti trimis pagrindinėmis kryptimis: krovinių veiklos vežimo (bendrovė „LTG Cargo“), keleivių vežimo geležinkeliais (įmonė „LTG Link“) ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymo, priežiūros ir plėtros veikla (bendrovė „LTG Infra“).
B. Bučelis piktinasi: „Visas „Lietuvos geležinkelių“ grupės akcijas valdo Lietuvos valstybė. Nors LTG grupės įmonių veiklos įvairios, visas mūsų veiklas ir darbuotojus vienija siekis – ,,kurti judėjimo pažangą“. O kur dingo žmonės? Ar ne jų patogumui kuriamos paslaugos?“
Pasak jo, vis dar kalbama apie ekologinį geležinkelio transportą. Buvo siūloma autobusų keleivinio transporto keleivius persodinti į traukinius, nes tai galimai būtų greitesnis susisiekimas, patogesnis keliavimas ir mažesnė aplinkos tarša.
„Ar tikrai paskutiniai sprendimai tam netrukdys? Juk iki šiol vyresnio amžiaus keliauninkai sudarė 30 proc. Ar tikrai ,,Lietuvos geležinkeliai“ rūpinsi keleivių pervežimu? O gal jie skaičiuoja kitaip?
Primenu, „Lietuvos geležinkeliai“ – Lietuvos Respublikos valstybinė geležinkelių įmonių grupė. Pabrėžiu – valstybinė įmonė yra iš valstybės turto įsteigta arba įstatymų nustatyta tvarka valstybei perduota įmonė, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei ir jai perduotą ir jos įgytą turtą valdo, naudoja bei juo disponuoja patikėjimo teise. Valstybės įmonės tikslas – teikti viešąsias paslaugas, gaminti produkciją ir vykdyti kitą veiklą siekiant tenkinti viešuosius interesus“, – sako Lietuvos transporto profesinių sąjungų forumo pirmininkas B. Bučelis.
UAB „LTG Link“ neatsisakant planų naikinti visas bilietų kasas geležinkelio stotyse ir kaip alternatyvą įrengti technologijas, leidžiančias atsiskaityti tik elektroniniu būdu B. Bučelis Lietuvos kelių ir autotransporto darbuotojų profsąjungų Federacijos vardu kreipėsi į Seimo narius ir jo prašymas sulaukė atgarsio.
Seimo narys Eugenijus Sabutis kreipėsi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, prašydamas įvertinti, ar toks įmonės sprendimas nepažeidžia įstatymų, nes galimai bus diskriminuojama ženkli visuomenės dalis, ypatingai senyvo amžiaus žmonės.
„Net privačios prekybos įmonės nesiima tokių drastiškų ėjimų, savo parduotuvėse nenaikina fizinių kasų ir palieka atsiskaitymų alternatyvas, o čia kalbame apie valstybinę įmonę, kuriai taikomi ir socialiniai aspektai“, – pabrėžia Seimo narys.
Statistiškai 65–74 metų amžiaus grupėje tik 13 proc. žmonių turi pagrindinius skaitmeninius įgūdžius Spėjama, kad 75 m. ir vyresnių žmonių amžiaus grupėje šis procentas gali būti dar mažesnis, todėl jiems įsigyti bilietą gali kilti iššūkių.
Stebina tai, kad šie valstybinės įmonės UAB „LTG“ planai ne tik diskriminuoja vyresnio amžiaus žmones, bet prieštarauja europinei politikai, kuri reikalauja, kad viešosios paslaugos, tame tarpe ir viešojo transporto, būtų gyventojams prieinamos ir kokybiškos.