Spausdinti

atema

2019 m. gegužės 16 d. Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ generalinis sekretorius Ričardas Garuolis Vilniuje dalyvavo profesinių sąjungų ir Nyderlandų profesinės sąjungos FNV fondo VNB vadovu Edvinu Atema (Edwin Atema) ir Tarptautinės transporto federacijos, kuri vienija visas pasaulio transporto darbuotojų profesines sąjungas, atstovė Janina Malinovska, pradėjusi savo profsąjunginę veiklą Lietuvos profesinėje sąjungoje „Solidarumas“.

Edvinas Atema atskleidė, kad padėtis Europos kelių transporto sektoriuje nenormali ir virsta „laukiniais Vakarais“. Pablogėjusios vairuotojų darbo ir apmokėjimo sąlygos, socialinė apsauga falsifikuotos darbo sutartys, mokesčių nemokėjimas, ekonominių nusikaltimų augimas tapo Europos Sąjungos šalių kasdienybe. Ypač pagausėjo vairuotojų iš trečiųjų šalių, kurie gyvena ir dirba sąlygomis, kuriomis dirbti Europoje neleidžiama. Edvinas Atema parodė filmuką apie Filipinų vairuotojus, kurie daugiau nei metus gyvena vilkikuose, o uždirba mažesnius nei leidžiama atlyginimus.

Jis pastebėjo, kad kolektyvinės sutartys įmonės, šakos ar nacionaliniu lygiu, šių problemų neišspręs. Europoje yra apie šimtą didžiausių įmonių, kurioms vežama dauguma krovinių, todėl būtina užtikrinti, kad šių įmonių tiekimo grandinėje būtų laikomasi vienodų vairuotojų darbo ir apmokėjimo sąlygų. Dabar šiuos didžiuosius užsakovus aptarnaujančios įmonės, norėdamos pasididinti savo pelnus samdo tuos subrangovus, kurie veža krovinius pigiau. Tai gali būti Lietuvos ar kitų šalių transporto įmonės, kurios samdo vairuotojus iš trečiųjų šalių, mokėdamos jiems labai mažus atlyginimus.

Tačiau dabar padėtis po truputį pradeda keistis. Profesinės sąjungos jau pradėjo derybas su stambiausiomis Europos įmonėmis. Derybos jau įpusėjo su pagrindiniais Europos automobilių gamintojais.

Kažkada profesinės sąjungos pasiekė, kad tokios tarptautinės įmonės tokios, kaip „Unilever“ darbuotojams užtikrintų bulvių produktų gamybos grandinėje vienodas darbo ir apmokėjimo sąlygas. Dabar, pasak Edvino Atemos, atėjo laikas tai padaryti ir transporto šakoje, tuo labiau, kad dabar yra palankus metas, nes Europos ūkis auga, todėl daugėja pervežimų, o vairuotojų trūksta.

Ričardui Garuoliui paprašius pakomentuoti Lietuvos darbdavių skundus, kad „Mobilumo paketas“ siekia išstumti pokomunistinių šalių vežėjus iš rinkos, Edvinas Atema atsakė, kad profesinės sąjungos siekia, kad visiems vairuotojams, dirbantiems Europos Sąjungoje, turi būti sudarytos vienodos darbo ir apmokėjimo sąlygos, o darbo užteks visiems. Jis taip pat prisipažino, kad Nyderlandų darbdaviai taip pat mėgsta grąsinti, kad perkels savo įmones į Lenkiją, jei nebus vyksdomi jų reikalavimai, bet nei viena transporto įmonė to nepadarė.

Sutarta, kad profesinės sąjungos šių metų rudenį surengs Vilniuje tarptautinę konferenciją, kurioje apsvarstys kaip spręsti vairuotojų darbo ir apmokėjimo problemas kelių transporto šakoje.