Sausio 19- ąją vykusiame švietimo profesinių sąjungų ir švietimo ir mokslo ministrės Jurgitos Petrauskienės bei Švietimo ir mokslo ministerijos atstovų susitikime pristatytos ir aptartos etatinio mokytojų darbo tvarkos alternatyvos.
Preliminariai sutarta dėl esminių etatinio mokytojų darbo apmokėjimo modelio nuostatų: pedagogo etatą sudarytų 36 valandos – kontaktinės (pamokoms skirtos) ir nekontaktinės. Tikslesnė jų sandara bus aptariama kituose susitikimuose. Etatas galės būti dalijamas. Taip pat galėtų būti numatyta kintamoji atlyginimo dalis už gerą darbą. Atlyginimo dydį lems ir darbo stažas.
Nauja mokytojų darbo apmokėjimo tvarka turėtų suteikti mokytojams daugiau stabilumo ir aiškumo, kaip skaičiuojamas darbo užmokestis. Tikimasi, kad tai padės pritraukti į mokyklas jaunų specialistų, aukštos kvalifikacijos darbuotojų.
„Modeliuodami naują mokytojų darbo užmokesčio tvarką privalome sudaryti patrauklias sąlygas į mokyklas ateiti jauniems mokytojams, pastebėti ir įvertinti dirbančių mokytojų kompetencijas ir užtikrinti adekvatų pedagogų atlyginimą. Atlygis turėtų būti skaičiuojamas ne tik už pamokas, pasirengimą joms, mokinių darbų taisymą, bet ir kitus darbus“, – sakė ministrė Jurgita Petrauskienė.
Ministerijos atstovai pristatė tris galimas etatinio mokytojų darbo apmokėjimo alternatyvas, parengtas remiantis tarptautine praktika. Pirmoji panaši į dabartinį darbo užmokesčio skaičiavimo modelį, antroje alternatyvoje numatyta įvairesnė kintamoji atlyginimo dalis, pavyzdžiui, skiriamas priedas už gerus mokinių rezultatus.
Trečioji alternatyva – lankstus darbo krūvis ir motyvuojanti kintamoji atlyginimo dalis. Ji sukuria prielaidas motyvacijai karjeros pradžioje, skatinamas kompetencijų augimas, atlyginama už darbo stažą, veiklos rezultatus.
Profsąjungos siūlė, kad būtų vienodai atlyginama už tos pačios kvalifikacijos reikalaujančius darbus, būtų išskirtas klasės auklėtojo etatas. Taip pat siūlyta daugiau valandų nei dabar skirti mokinių darbų taisymui, pasiruošimui pamokoms.
Trumpai pristatyti užsienio šalyse veikiantys etatinio mokytojų darbo apmokėjimo modeliai. Pavyzdžiui, Austrijoje, sprendžiant jaunų mokytojų trūkumo problemą, karjeros pradžioje siūlomi didesni atlyginimai, vėliau jų augimą mažiau lemia įgyta kvalifikacija ar darbo stažas. Didžioje Britanijoje didesni atlyginimai siūlomi vietovėse, kur trūksta pedagogų, pavyzdžiui, Londone. Estijoje skatinama mokyklų autonomija, mokyklų vadovams suteikta teisė lankčiai formuoti darbo krūvius, t.y. dalį atlyginimo sudaro kintamoji dalis.
Švietimo ir mokslo ministerijos informacija