Spausdinti

 

sved virs

Pakvietus Lietuvos profesinei sąjungai „Solidarumas" gegužės 16-17 d. Lietuvoje lankėsi didžiausios Švedijoje transporto profesinės sąjungos Tarptautinio departamento vadovas Peteris Liofkvistas (Peter Lövkvist) ir šios profesinės sąjungos pirmininko patarėjas Tomis Džonsonas (Tommy Jonsson), kuriuos domino Lietuvos vairuotojų darbo ir apmokėjimo sąlygomis ir galimybė užmegzti artimesnius santykius su Krovininio autotransporto profesine sąjunga „Solidarumas“. Garsas apie šios profesinės sąjungos pirmininko Gintaro Kondrackio kovą ginant vairuotojų teises pasiekė ir Švediją, kurios rinkoje dirba nemažai Lietuvos transporto įmonių.

Švedijos transporto profesinių sąjungų atstovai įtarė, kad Lietuvos vairuotojai Švedijoje dirba blogesnėmis nei švedai sąlygomis, bet nesitikėjo, kad Lietuvos vairuotojai gali būti taip apgaudinėjami, kaip tai vyksta daugelyje lietuviškų transporto įmonių. Neteisėtos tūkstančio eurų rinkliavos iš vairuotojų, juos priimant į darbą, vadinamos „bačkomis“, išskaitymai iš vairuotojų atlyginimų už dėl spūsčių virš normos sunaudotą kurą ar tiesiog už tai, kad kelyje sprogo padanga, vairuotojų siuntimas į neapmokamas trijų savaičių atostogas po šešių savaičių nepetraukiamo darbo taip vadinamose „kadencijose“, taip trumpinant darbo stažą ir pensijas bei kitos Lietuvoje įprastos vairuotojų apgaudinėjimo gudrybės šokiravo švedus, ypač žinant, kad visoje Europoje atsigaunant jos ūkiui trūksta vis daugiau ir daugiau vairuotojų.

Tačiau Lietuvoje yra ir darbdavių, kurie supranta, kad norint toliau sėkmingai dirbti esant vairuotojų trūkumui būtina gerinti vairuotojų darbo ir apmokėjimo sąlygas, o ne jas bloginti, tikintis, kad Ukrainoje ar Baltarusijoje visada bus galima rasti vairuotojų, kuriuos galima lengvai apgaudinėti ir toliau įvairiausiais pretekstais mažinti jiems pažadėtus atlyginimus.

Vienas iš tokių darbdavių, buvęs Asociacijos „Linava“ prezidento patarėjas UAB „Transekspedicija“ savininkas Vidmantas Pelėda pakvietė svečius apsilankyti įmonėje.

Gegužės 17 d. Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas" pirmininkė Kristina Krupavičienė, valdybos narys Ričardas Garuolis, Krovininio autotransporto profesinės sąjungos „Solidarumas" pirmininkas Gintaras Kondrackis, jo pavaduotojas Vytautas Kašėta ir Švedijos transporto darbuotojų profesinės sąjungos Tarptautinio departamento vadovas Peteris Lofkvistas ir šios profesinės sąjungos pirmininko patarėjas Tomis Džonsonu atvyko į UAB Transekspedicija" būstinę prie Vilniaus.

Vidmantas Pelėda prisipažino, kad nebijo bendradarbiavimo su profesinėmis sąjungomis ir yra už darbdavių ir profesinių sąjungų dialogą Lietuvos mastu bei kolektyvinės autotransporto šakos sutarties pasirašymą. Nors jo įmonėje neveikia profesinė sąjunga, jis neprieštarautų, jei ji būtų įsteigta, Vidmanto Pelėdos nuomone, vairuotojai ir vadybininkai yra įmonės „maitintojai“, todėl tiek, kiek tai leidžia finansinės įmonės galimybės, jis rūpinasi užtikrinti vairuotojams geresnes darbo ir apmokėjimo sąlygas. Todėl sudarius sutartį su draudimo bendrove „Compensa“ jo vadovaujamos įmonės vairuotojai kaupia privačią pensiją, kuri auga, priklausomai nuo išdirbtų įmonėje metų, kad jie gautų didesnę pensiją. Skiriama lėšų darbuotojų bendroms šventėms ir panašiai. Jis karštai palaiko socialinio dialogo tarp darbdavių ir profesinių sąjungų idėją, nes, jo manymu, tik kartu su profesinėmis sąjungomis galima einant į Vyriausybę ir ministerijas išspręsti bendras Lietuvos vežėjų problemas. Vidmantas Pelėda prisipažino, kad dauguma Lietuvos transporto įmonių su nerimu laukia taip vadinamo „mobilumo paketo“ priėmimo, kuris pakeis transporto įmonių veiklą visoje Europos Sąjungos ir su ja sutartis sudariusių šalių erdvėje. Daugelis Lietuvos tarnsporto įmonių vadovų įsitikinę, kad šiais įstatymų pakeitimais Vakarų vežėjai siekia išstumti konkurentus iš naujųjų Europos Sąjungos šalių, kurie sėkmingai įsitvirtina jų rinkose.

Švedijos profesinės sąjungos atstovai atsakė, kad tai yra netiesa. Vakarų Europos profesinės sąjungos nėra prieš užsieniečių darbą jų šalyse, bet nori, kad užsieniečiai dirbtų tomis pačiomis sąlygomis kaip ir vietiniai. Švedijos ar Lietuvos vairuotojai, dirbdami Švedijoje, turi gauti vienodą atlyginimą ir mokėti vienodus mokesčius, nes jei atvykėliai dirbs blogesnėmis sąlygomis, jie privers ir vietinius dirbti už mažesnį atlyginimą ir blogesnėmis sąlygomis. Tai jau vyksta visoje Europoje todėl „mobilumo paketas“ ir siekia suvienodinti darbo sąlygas visiems dirbantiems bendroje Europos Sąjungos rinkoje.

Svečiai papasakojo kokiomis sąlygomis dirba Švedijos vairuotojai, kurie per valandą uždirba apie 16 eurų, neatskaičius mokesčius, kurie yra truputį mažesni nei Lietuvoje ir sudaro apie 40%. Jie pasakė, kad užsienio įmonės, norinčios sėkmingai dirbti Švedijos rinkoje, turi turėti kolektyvines sutartis su profesinėmis sąjungomis.

Tą patį Švedijos profesinių sąjungų atstovai pasakė ir susitikime su Asociacijos „Linava“ atstovu ryšiams su profesinėmis sąjungomis Liudu Smolskumi, kuris įvyko tą pačią dieną Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas" patalpose.

Deja, į šį susitikimą, kuriame dalyvo Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas" pirmininkė Kristina Krupavičienė, valdybos narė Edita Morkūnienė, Koordinacinės tarybos narys Jonas Petraška, Krovininio autotransporto profesinės sąjungos „Solidarumas" pirmininkas Gintaras Kondrackis, jo pavaduotojas Vytautas Kašėta, Valstybinės darbo inspekcijos vadovo pavaduotojas Dalius Čaponas, Švedijos transporto darbuotojų profesinės sąjungos Tarptautinio departamento vadovas Peteris Lofkvistas ir šios profesinės sąjungos pirmininko patarėjas Tomis Džonsonas, neatvyko Asociacijos „Linava“ prezidentas Erlandas Mikėnas, kuris buvo kviečiamas susitikti.

Švedijos transporto profesinės sąjungos atstovai sutarė artimiau bendradarbiauti su Krovininio autotransporto profesine sąjunga „Solidarumas“ , kad Lietuvos vairuotojai dirbdami Švedijoje nebūtų apgaudinėjami ir gautų tą patį atlyginimą, kaip ir švedai.

Sutarta pasirašyti bendradarbiavimo sutartį, kuri užtikrintų, kad Krovininio autotransporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ nariai, dirbantys Švedijoje, gautų nemokamą teisinę ir kitokią pagalbą iš Švedijos transporto profesinės sąjungos.

Vėliau tokius pats susitarimus tarpininkaujant švedams ketinama pasirašyti su Vokietijos, Austrijos, Pracūzijos ir kitų šalių transporto profesinėmis sąjungomis.

Svečius domino informacija apie kai kurias Švedijoje dirbančiančias Lietuvos transporto įmones, kurios sukėlė švedams abejones dėl jų veiklos skaidrumo. Krovininio autotransporto profesine sąjunga „Solidarumas“ pažadėjo psidalinta visa turima informacija gauta tiek iš žiniasklaidos, tiek iš vairuotojų, kad būtų užkirstas kelias įmonėms, kurios apgaudinėja vairuotojus, dirbti Švedijoje.

Sutarta, kad kitas susitikimas įvyks Švedijoje.

sved trans bendr

svedai trans stal

sved pele

sved solidar